Verkiezing 2016

winnaar-slechtste-slogan-van-2016

‘Zit je haircut’ slechtste slogan van het jaar!

De slechtste slogan van 2016 is ‘Zit je haircut’ van hairsalon en barber Local Heroes uit Utrecht. Deze reclameleus kreeg de afgelopen week de meeste stemmen op de website sloganverkiezing.nl.

Van 7 tot en met 12 december konden mensen hier hun stem uitbrengen op tien genomineerde slogans die door de deskundige jury waren geselecteerd. Dit jaar bracht een recordaantal van 8.971 stemmers maar liefst 15.326 stemmen uit. Op de tweede plek staat ‘Your shit is my food!’ van het Haagse loodgietersbedrijf L.P. Reith met 2.828 stemmen. Met 21,1% van de stemmen kwam de slogan van Local Heroes als slechtste uit de bus.

De volledige uitslag

Aantal %
1 Zit je haircut (hairsalon en barber Local Heroes, Utrecht) 3247 21,2
2 Your shit is my food! (loodgietersbedrijf L.P. Reith, Den Haag) 2842 18,5
3 Tiet voor een goede BH (lingeriewinkel Hullegie, Epe) 2284 14,9
4 Linger OG Makelt het voor elkaar! (makelaar Linger OG, Amsterdam) 1560 10,2
5 Wie niet horren wil moet maar voelen (Horrenpartners hordeuren, Lonneker) 1229 8,0
6 We’re full of crêpe! (mobiele foodtruck Creppies, Vlaardingen) 1016 6,6
7 Food to Thai for! (Thais restaurant Thai from Sky, Amstelveen) 980 6,4
8 Wij spelen open taart (Strik Patisserie, Nijmegen) 785 5,1
9 Aad Kentie. Wie kentie niet?! (koffie- en snackcorner Aad Kentie, Rotterdam) 694 4,5
10 Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat (houthandel Van Straalen, Utrecht) 689 4,5
15326 100

Bekijk hier de 10 slogans die hebben meegedaan aan de verkiezing (in alfabetische volgorde):

Aad Kentie. Wie kentie niet?! (Aad Kentie, koffie- en snackcorner, Rotterdam, Zuid-Holland)

Food to Thai for! (Thai from Sky, Thais restaurant, Amstelveen, Noord-Holland)

Linger OG Makelt het voor elkaar! (Linger OG, makelaar, Amsterdam, Noord-Holland)

Tiet voor een goede BH (Hullegie, lingeriewinkel, Epe, Gelderland)

We’re full of crêpe! (Creppies, mobiele foodtruck, Vlaardingen, Zuid-Holland)

Wie niet horren wil moet maar voelen (Horrenpartners, hordeuren en –ramen, Lonneker, Overijssel)

Wij spelen open taart (Strik Patisserie, Nijmegen, Gelderland)

Your shit is my food! (L.P. Reith, loodgietersbedrijf, Den Haag, Zuid-Holland)

Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat (Th. Van Straalen, bouwmaterialen, Utrecht)

Zit je haircut (Local Heroes, hairsalon en barber, Utrecht)

In het nieuws:

 Meer nieuws? Kijk op de pagina In de media.

Vijfde sloganverkiezing

De Verkiezing van de Slechtste Slogan vond dit jaar voor de vijfde maal plaats. Vorig jaar ging de Blauwe Tegel naar heibedrijf Steenman uit Oosterblokker met ‘Iedere paal gaat erin’. De jaren daarvoor wonnen aannemer Leon Braak uit Velsen-Noord met zijn slogan ‘Een timmer timmert, een tandarts boort… maar wij zitten lekker in Velsen Noord’ en modezaak Jan de Cock met ‘It’s De Cock that makes the man’. Hema de musical met ‘De worst musical ever’ was winnaar van de eerste verkiezing.

Top-3 snel favoriet

Initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht kijken terug op een geslaagde verkiezing. Van Dijk: “Er zijn dit jaar ongelofelijk veel stemmen uitgebracht. De pers heeft regelmatig over de verkiezing bericht en op sociale media werd er veel over gesproken. De top-3 was al snel favoriet.”

Boekje (open) over slogans

In de vijf jaar dat Slechte Slogans bestaat, zijn er al meer dan duizend slogans ingestuurd op slechteslogans.nl. Van Dijk en Liebrecht zien een aantal patronen als het om slogans gaat en maken daar nu een boekje over dat in het voorjaar van 2017 verschijnt bij Amsterdam University Press, in samenwerking met Genootschap Onze Taal.

Weinig originele woordgrappen

Liebrecht: “Veel slogans bevatten woordgrappen en bedrijven zijn daar niet altijd origineel in. Zo bestaan er meerdere slogans met een variant op hair, zoals ‘Love is in the Hair’ van Haarsalon RI en ‘Wish you were hair?!’ van Lush.” Ook de ‘winnende’ slogan ‘Zit je haircut’ kwam eerder al voor als naam en url van Hairstyling Ron uit Loenen aan de Vecht.

Geen opgeheven vingertje

Van Dijk: “Ons initiatief is niet bedoeld als opgeheven vingertje wat goed of fout is. We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen. Met de verkiezing willen we bedrijven wel bewustmaken van het effect van hun slogan. Niet elke slogan slaat goed aan bij het publiek. Aan de andere kant zien we ook: tenenkrommend of niet, de slogans trekken ook de aandacht. En dat is vaak het doel van een slogan.”

Extra klandizie

Eerdere genomineerden en prijswinnaars van de verkiezing konden dan ook rekenen op veel media-aandacht. De Tilburgse modezaak Jan de Cock (van ‘It’s De Cock that makes the man’) kreeg bijvoorbeeld niet alleen veel positieve reacties maar ook extra klandizie. “Mensen willen dan toch eens kijken bij die winkel in Tilburg.”