Jury 2015

De juryleden van 2015 waren:

Naam: Audrey Theunissen (juryvoorzitter)
Beroep: Medewerker Communicatie


Waarom ben je jurylid geworden? 
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in alles wat met taal en tekst te maken heeft. Ook hou ik van een goede woordspeling en creatieve taalvondsten. Daarnaast vond ik de winnende slogan van 2012 juist leuk. Tijd voor de komst van een jury dus en daarin nam ik graag plaats.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Sowieso vind ik taal- en spelfouten altijd heel gênant en ik knap af op lange, onduidelijke slogans waarvan je denkt ‘wát zeggen ze nou?’. Een slogan moet kort en krachtig zijn. Ook vind ik woordspelingen met een negatieve lading, zoals ‘Meat your partner’ altijd slecht. Je probeert je product juist aan te prijzen, dan is een negatieve associatie toch het laatste wat je wil?! Hetzelfde gebeurt met een slogan als ‘Zweten is fijn… Alleen als het je eigen druppels zijn..!’ Ieh!

___________________________________________________________

Ilse CrooyNaam: Ilse Crooy
Woonplaats: Den Haag
Beroep: Communicatieadviseur/tekstschrijver


Waarom ben je jurylid geworden?
Een deel van mijn dagelijks werk bestaat uit redigeren. Redigeren is huiveren en genieten tegelijk. Ik zie de schrijvers in hun stukken  – of dat nu dikke rapporten zijn of reclamefolders  worstelen met metaforen, met hun eigen gedachten en met de logica. Die worstelingen leiden tot onwaarschijnlijk originele vondsten in teksten. Ik geniet van die vondsten, hoe onbegrijpelijk ze soms ook zijn. Dat geldt zeker voor slogans. Mensen leggen daar alles in wat ze hebben: hun humor, hun achtergrond, hun redeneringen en gekke kronkels. Daar kan ik geen genoeg van krijgen.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Een slogan is vooral slecht wanneer die helemaal niets meer te maken heeft met het onderwerp. Oftewel: zo gezocht dat je hem niet meer begrijpt. En een slogan is slecht wanneer er helemaal geen ziel in zit, als het echt alleen nog maar marketing is. Een voorbeeld daarvan is voor mij IAmsterdam. Onmogelijk te lezen, vorm boven inhoud. Brrr. De slechtste slogan van het jaar moet natuurlijk zo slecht zijn dat het weer briljant is. Zoals de winnaar van 2014. Geweldig is die!

___________________________________________________________

Peter ZunnebergNaam: Peter Zunneberg
Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Zelfstandig tekstschrijver/journalist


Waarom ben je jurylid geworden?
Ik erger mij vaak aan slecht en slordig taalgebruik en ik zie de verkiezing van de slechtste slogan als een mogelijkheid om daar wat tegen te doen.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik kan slogans om uiteenlopende redenen slecht vinden, maar vooral voor de hand liggende en slechte woordspelingen of gebruik van diverse talen door elkaar maken slogans al snel niet te pruimen.

__________________________________________________________

Naam: Henk van de Scher
Woonplaats: Breda
Beroep: Hesjes-Magnaat


Waarom ben je jurylid geworden?
 Ik ben eigenaar van – in alle bescheidenheid – de grootste verzameling slechte slogans op busjes (1750+ slogans).

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als ie goed bedoeld is!

 

___________________________________________________________

Naam: Johan Koning
Woonplaats: Hengelo
Beroep: Freelance journalist & tekstspecialist


Waarom ben je jurylid geworden? 
Het is een tik van me om teksten te lezen en te kijken of ze overkomen zoals ze bedoeld waren. En zelf tik ik ook nog wel eens wat woordjes achter elkaar. Regelmatig stuitte ik op slogans en kreten die in mijn ogen niet klopten. Die zond ik dan braaf in naar Slechte Slogans. Als ‘frequent flyer’ vroeg Tefke met toen om dan ook maar in de jury plaats te nemen. Graag!

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik vind dat een slogan vooral taalkundig moet kloppen. Ik hou erg van woordspelingen, maar merk dat anderen dat minder hebben. Een slechte slogan is in mijn ogen vooral een gevoel. Iets van: ‘Hier klopt iets niet’. Oh ja, en standaardslogans als ‘Uw partner in…’, daar gruw ik van.

___________________________________________________________

Naam: Marianne Starren
Woonplaats: Molenhoek
Beroep: Universitair Hoofddocent Internationale Bedrijfscommunicatie


Waarom ben je jurylid geworden?
 Als docent Internationale Bedrijfscommunicatie heb ik al heel wat ongetwijfeld echt slechte slogans ontworpen samen met mijn studenten (voor vakken als visuele metaforen en (vreemde)taalgebruik). Mijn ervaring is dat het verzinnen van een pakkende slogan in een vreemde taal bijna ondoenlijk is vanwege culturele en zeker ook talige subtiliteiten die zeer zeer gevoelig kunnen liggen in de reclame.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als een slogan echt ordinair is (tieten, lullen enzovoort) of té flauw is à la ‘Niemand is beter dan X, behalve X’.

___________________________________________________________

Naam: Martijn Vet
Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Tekstschrijver


Waarom ben je jurylid geworden?
 Als tekstschrijver ben ik de hele dag met taal bezig. Slogans afkraken is een stuk makkelijker dan ze zelf bedenken, vandaar.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik ben een groot liefhebber van middenstandspoëzie. Geen copywriter kan op tegen een lekker kneuterige, net niet rijmende slagzin die je in het hart raakt. Heel erg vind ik daarentegen die geforceerde woordspelingen waar dure reclamebureaus mee op de proppen durven te komen. ‘Ongekoe-ld lekker’, probeer dat eens tien keer achter elkaar uit je strot te krijgen. Brr!

___________________________________________________________

Naam: Patrick Struijker Boudier
Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Web/social media redacteur en -adviseur en muziekrecensent


Waarom ben je jurylid geworden? 
Met taal heb ik heel veel; niet alleen met de Nederlandse maar ook de Engelse (ja, ik ben Anglofiel). Ik heb de lerarenopleiding Nederlands gedaan, maar ben voor zover ik me kan herinneren altijd al bezig geweest met taal en communicatie, wat werkt en vooral wat niet werkt, wat goede teksten zijn en welke slecht. Ik ben erg gevoelig voor taal, slechte taal werkt op mijn zenuwen. Door jurylid te zijn hoop ik die slechtheid enigszins uit te kunnen bannen.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Grappig bedoelde woordspelingen die dat zelden zijn, krom rijm en het gebruik van Nederlands en Engels door elkaar… een goede slogan bedenken is een vak. En helaas beheerst niet iedereen dat.

___________________________________________________________

Christien RompNaam: Christien Romp
Woonplaats: Velp (Gld.)
Beroep: Tekstschrijver & redacteur


Waarom ben je jurylid geworden?
Alles wat met taal te maken heeft fascineert en inspireert me. Bovendien vind ik het verfrissend om weer eens aan de andere kant van een jurytafel te zitten.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Taalfouten, enorm gekunstelde zinsconstructies, vergezochte woordgrappen en smakeloze, erotisch getinte slogans vind ik zonder uitzondering niet te verteren.

 

___________________________________________________________

Naam: Merel van Goch

Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Onderzoeker beginnende geletterdheid bij kleuters en taalcolumnist___________________________________________________________