Verkiezing 2024

Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt

De slogan ‘Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2024. De leus van Aircare Airconditioning in Warmond wint overtuigend van de slogan ‘Bedankt dat je voor ons hebt gekiest’ van Brummans & Fa Tandartsen. Op de derde plaats is geëindigd ‘Don’t vlaai away’, een vondst van Visit Zuid-Limburg. De “winnaar” van de sloganverkiezing ontvangt binnenkort de Blauwe Tegel van platform SlechteSlogans.nl.

Het is voor de dertiende maal dat de Verkiezing van de slechtste slogan plaatsvond. Van 6 tot en met 11 december 2024 konden mensen via sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten 2.512 stemmers 4.494 stemmen uit.

De volledige uitslag is als volgt:

PlekSloganAantal stemmen% stemmen
1Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt (Aircare Airconditioning)1.14526%
2Bedankt dat je voor ons hebt gekiest (Brummans & Fa Tandartsen)60313%
3Don’t vlaai away (Visit Zuid-Limburg)52612%
4Asbest as it can get (Asbestcare asbestverwijdering)50111%
5Antilopen ?? Probeer fietsen! (De Fietsgarage)44110%
6Why have abs when you can have Kurio’s kebabs (Kurio’s Döner)3367%
7Mijn Veranda: De naam zegt al genoeg! (Mijn Veranda)3077%
8Zo voordelig, daar ga je gwoon fram-blozen (g’woon)2325%
9Quiche jouw moment! (La Coquerie)2285%
10Geef maar een gril en we zijn er (Plus supermarkten)1754%
 Totaal4.494100%

160.000 views

Winnaar Roy van Velzen van Aircare Airconditioning moest hard lachen toen hij hoorde van de nominatie voor de Verkiezing van de Slechtste Slogan. “Als mijn jongens wegrijden bij een klant, dan zeg ik al jaren dat ze ‘een klant koud hebben gemaakt’. Op een gegeven moment hebben we de leus op de bus gezet en toen hebben we er wel ‘tevreden’ aan toegevoegd.” Kort daarna ging een foto van zijn bus viraal op Instagram. “In no time hadden we 160.000 views en heel veel leuke reacties van mensen. Degene die de foto had gepost heeft ons toen zelfs nog op taart getrakteerd.” De kers op die taart is nu de winst van de Verkiezing van de Slechtste Slogan.

Positieve aandacht

Het winnen of meedoen aan de “slechte” verkiezing laat de ondernemers niet koud. Tijdens de verkiezing, maar ook daarna krijgen de bedrijven veel aandacht. Niet alleen van mensen uit de omgeving, maar ook landelijk dankzij massale media-aandacht. Winnaar Van Velzen blijft er nuchter onder: “Ze hebben ons geloof ik op de radio genoemd ja, en ik kreeg wat appjes van mensen. Het meest opmerkelijke was wel dat ik ben benaderd om mee te doen aan een televisieprogramma over duurzaamheid. Daarvoor heb ik vriendelijk bedankt. Ik heb al werk zat.” Mede-initiatiefnemer van Slechte Slogans Tefke van Dijk: “De positieve aandacht voor onze genomineerden horen we vaker. Modezaak Jan de Cock won ruim tien jaar geleden de verkiezing met ‘It’s De Cock that makes the man’ en krijgt nu nog steeds klanten die speciaal voor de slogan naar zijn winkel komen.”

Beslismoeras: is het een slechte slogan?

Nieuw dit jaar was het beslismoeras. Van Dijk: “Door de beslisboom te doorlopen, kunnen mensen bepalen of een slogan goed of slecht is. Omdat het vaak aanmodderen is met slogans, hebben we besloten deze beslisboom een ‘beslismoeras’ te noemen.” Mede-initiatiefnemer Christine Liebrecht vult aan: “Hoe verder mensen met hun slogan in het moeras komen, hoe meer ze verzand raken in het slijk. Uiteindelijk zie je of de slogan inzendingswaardig is voor onze verkiezing. Het is een handig hulpmiddel als je een “slechte” slogan tegenkomt.”

Je kunt het beslismoeras hier gratis downloaden [klik op de afbeelding]:

Illustratie: Gijs Klunder

De tien slechtste slogans van 2024 in beeld

Eerdere verkiezingen

Check de uitslagen van onze eerdere sloganverkiezingen:

Slechte slogan gevonden?

Spot je zelf een ‘slechte’ slogan? Stuur ons een foto (via Twitter, Facebook of mail) en we plaatsen hem op de site slechteslogans.nl. Uit alle inzendingen selecteert onze jury aan het einde van het jaar de tien slogans die meedoen aan de jaarlijkse verkiezing.

Meer weten over de verkiezingen?

Ga naar onze FAQ of neem contact op via slechteslogans@gmail.com.