Niet alleen de gevel van aannemersbedrijf Braak valt op, ook de bedrijfsauto mag er zijn, met (wederom) een slechte slogan én een levensgrote afbeelding van eigenaar Leon Braak plús een maquette van een huis op het dak. De ontvangst in de showroom is uitermate hartelijk, Leon Braak is enorm blij dat we ‘helemaal’ naar Velsen Noord zijn gekomen om hem de Blauwe tegel te overhandigen voor de slechtste slogan van 2014.
Kers op de taart
Onder het genot van een cappuccino en een smakelijk gebakje vertelt Leon graag over de totstandkoming van de slogan. ‘Winnen van deze verkiezing is echt de kers op de taart’, zegt hij en hij loopt naar een grote banner in de hoek van de showroom met daarop een selectie advertenties van de afgelopen 20 jaar.
‘Ik vind het heel leuk om gekke zinnen te bedenken, eigenlijk vind ik dat nog leuker dan mijn echte werk. Vaak heb ik ze in vijf minuten bedacht, hoor. Het moet allemaal wel een beetje humor hebben. Dat we nu deze prijs hebben gewonnen, is echt fantastisch.’
Netwerk van 25 jaar
Zodra Leon op de radio hoorde dat zijn slogan was genomineerd, heeft hij zijn hele netwerk ingeschakeld om op hem te stemmen. ‘We hebben al onze klanten van de afgelopen 25 jaar gemaild, dat zijn al snel honderden mensen. En we hebben ze gevraagd de mail door te sturen. Zo moeten we aan die ruim 900 stemmen zijn gekomen.’ Leon denkt dat zijn bedrijf zonder deze actie niet zou hebben gewonnen. ‘Als je bedenkt dat grote bedrijven als Toyota en Multivlaai ook meededen… Als zij hun netwerk hadden ingeschakeld! Nee, dan zou ik nooit hebben gewonnen.’
Mediacircus
Groot was dan ook de verrassing dat hij de verkiezing overtuigend won met 28 procent van de stemmen. Na de bekendmaking was hij de hele dag druk met het te woord staan van de pers, van radio 2 tot een televisie-uitzending van RTV Noord-Holland en een radiostation in Drenthe. ‘Daar ga ik nooit zaken doen hoor, veel te ver weg.’ Leon verzon de slogan circa tien jaar geleden op een druilerige zondagmorgen in bed, omdat hij meer klanten wilde hebben in thuisbasis Velsen Noord.
Een timmer timmert…
De slogan voor de lange witte rand op de gevel moest iets zeggen over wat hij doet – vandaar ‘een timmer timmert’ (timmer is een oude vakterm voor timmerman) – en waar: Velsen Noord, dat rijmt op ‘een tandarts boort’ (vandaar). Hij is geslaagd in zijn opzet: veel mensen uit Velsen Noord kunnen de slogan klakkeloos reproduceren, al had de plaatselijke tandarts er nog nooit van gehoord. Oorspronkelijk was het idee om de zin iedere drie maanden te vervangen door een nieuwe. Leon: ‘Dat is er niet van gekomen. Het kost ook weer allemaal geld, hè.’
De slogan is inmiddels een begrip in Velsen Noord, net als de ‘foute’ advertenties die Leon geregeld plaatst in het lokale sufferdje. Ook het winnen van de Blauwe tegel heeft hij hierbij al ingezet. De advertentie staat prominent achterop het boekje dat hij heeft gemaakt van het hele slechte-slogan-circus. ‘Ik ga deze verkiezing volledig uitbuiten, binnenkort staat die tegel ook op onze auto.’ Om te beginnen krijgt hij een mooi plekje in de showroom. Leon vindt de slogan overigens nog steeds erg geslaagd. ‘Ik ben geen reclamebureau, die komen hier niet mee weg. Ik wel.’
UPDATE: Inmiddels heeft de Blauwe tegel een mooi plekje gekregen aan een muur in de showroom (zie foto). Het aannemersbedrijf wil nu nog een spandoek laten maken met daarop een afbeelding van de tegel voor het jaarlijkse straatvoetbaltoernooi dat Braak jaarlijks sponsort. Daarna komt het spandoek een maand of twee boven de gevel te hangen.