Verkiezing 2020

‘Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen’

De slogan ‘Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2020. Met bijna een kwart van de stemmen (maar liefst 2060) versloeg de leus van de dierenrechtenorganisatie Gaia uit België de slogans ‘O my goot’ van Dakgoot Renovatie Specialist en ‘Geef elkaar tijdens het winkelen de pruimte’, een coronasloganvan supermarktketen Lidl. De “winnaar” van de sloganverkiezing ontvangt binnenkort de Blauwe Tegel van platform SlechteSlogans.nl.

Het is voor de negende maal dat het platform Slechte Slogans de Verkiezing van de slechtste slogan organiseerde. Van 2 tot en met 6 december konden mensen via sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten 5772 stemmers 9104 stemmen uit.

De volledige uitslag is als volgt:

PlekSloganAantal stemmen% stemmen
1Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen – Dierenrechtenorganisatie Gaia (België)206022,63
2O my goot… – DRS, Dakgoot Renovatie Specialist (Keijenborg, Gelderland)118713,04
3Geef elkaar tijdens het winkelen de pruimte! – Lidl, tijdens corona (landelijk)107111,76
4Liefde maakt blind, maar je neus ruikt nog steeds een wind – Rennie (Mijdrecht, Utrecht)94310,36
5De groenspecialist in hart en tuinieren – Bomenbezorgd.nl (Randwijk, Gelderland)8429,25
6Waalzinnig je weer te zien! – Beleef Zaltbommel, tijdens corona (Zaltbommel, Gelderland)7338,05
7The best worst of the world – Huls Droge Worst (Vlagtwedde, Groningen)6907,58
8“Zing Vecht Hak Bid Polijst Lach en Bewonder” – Jan Reek natuursteen (Hoorn, Noord-Holland)6537,17
9Bedrukte Dozen, Blije Gezichten! – D-BOX Verpakkingen B.V. (Arnhem, Gelderland)5075,57
10Met kaas uit de Jordaan, ga je als een banaan – Kaaswinkel De Mannen van Kaas (Amsterdam, Noord-Holland)4184,59
 Totaal9104100%
Online bekendmaking van Gaia als “winnaar”

Ludieke slogan voor ernstig probleem

De Blauwe Tegel voor de slechtste slogan van 2020 is aangekomen in Brussel. Hier op de foto met een trotse directeur en een blij poesje.

Dierenrechtenorganisatie Gaia was aangenaam verrast met de nominatie. “Ik vond die van ons de slechtste, of de beste”, zegt Gaia-directeur Ann De Greef tijdens de online bekendmaking. “Het is een ludieke slogan, maar daarachter gaat heel veel dierenleed schuil. Voor ons gaat het om de aandacht vestigen op een ernstig probleem. En ik denk dat we daarin geslaagd zijn. De slogan is zelfs genoemd in televisieprogramma’s.” De campagne van de Belgische dierenrechtenorganisatie lijkt succesvol met een toename in het aantal sterilisaties, aldus De Greef.

Bekijk hierboven de hele video met de reactie van Gaia of ga naar YouTube >

Eerste “winnaar” uit België

De winnaar van dit jaar past in het rijtje met andere schunnige slogans die succesvol waren in eerdere sloganverkiezingen. Toch was de lijst dit jaar minder schunnig dan voorheen. En het is de eerste Belgische “winnaar”. De andere genomineerde leuzen speelden met uitdrukkingen (Bedrukte Dozen, Blije Gezichten!; De groenspecialist in hart en tuinieren), gebruikten eenvoudig rijm (Liefde maakt blind, maar je neus ruikt nog steeds een wind; Met kaas uit de Jordaan, ga je als een banaan), en combineerden Nederlands met Engels (O my goot…; The best worst of the world). Creatief was Jan Reek natuursteen met een eigen variant op Ramses Shaffy’s lied: “Zing Vecht Hak Bid Polijst Lach en Bewonder”. Gezien de positie onderaan de lijst, vond het publiek deze slogan verre van slecht.

De tien slechtste slogans van 2020 in beeld

Bijzonder jaar, bijzondere slogans

Typerend voor dit jaar waren (uiteraard) de slogans die verwezen naar het coronajaar. Supermarktketen Lidl behaalde de derde plaats in de verkiezing met de woordspeling Geef elkaar tijdens het winkelen de pruimte. Verder was ook Beleef Zaltbommel genomineerd met de leus om mensen na de lockdown weer naar de Waalstad te trekken: Waalzinnig je weer te zien!. Het waren niet de enige ingezonden coronaslogans. Landelijk bekend was natuurlijk Slimmer chillen = corona killen!!!, maar tussen alle inzendingen zaten ook lokale leuzen die verwezen naar de lockdown en coronamaatregelen als afstand houden. Voorbeelden zijn We will wok you through the lockdown (JAMe Food), Schep een zwemband met anderhalve meter afstand (Stichting Zwembaden Zwartewaterland), Welkom bij Hemels, met afstand de gezelligste! (restaurant Hemels in Amersfoort), en Geef elkaar geen hand… maar een cadeaubon of plant! (Koop Lokaal Rheden).

Eerdere winnaars