In 2013 had Slechte slogans voor het eerst een heuse jury voor de jaarverkiezing! Eens per maand bogen maar liefst tien juryleden zich over de ingezonden slogans en maakten samen een voorselectie voor de verkiezing van de Slechtste slogan van 2013. Als dank voor hun formidabele inzet kregen zij deze fanTAStische tas.
De juryleden van 2013 stellen zich hieronder graag voor.
___________________________________________________________
Naam: Audrey Theunissen (juryvoorzitter)
Beroep: Medewerker Communicatie
Waarom ben je jurylid geworden? Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in alles wat met taal en tekst te maken heeft. Ook hou ik van een goede woordspeling en creatieve taalvondsten. Daarnaast vond ik de winnende slogan van 2012 juist leuk. Tijd voor de komst van een jury dus en daarin nam ik graag plaats.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Sowieso vind ik taal- en spelfouten altijd heel gênant en ik knap af op lange, onduidelijke slogans waarvan je denkt ‘wát zeggen ze nou?’. Een slogan moet kort en krachtig zijn. Ook vind ik woordspelingen met een negatieve lading, zoals ‘Meat your partner’ altijd slecht. Je probeert je product juist aan te prijzen, dan is een negatieve associatie toch het laatste wat je wil?! Hetzelfde gebeurt met een slogan als ‘Zweten is fijn… Alleen als het je eigen druppels zijn..!’ Ieh!
___________________________________________________________
Waarom ben je jurylid geworden? Scherp zijn op taal is mij met de paplepel ingegoten en ik ben er nooit mee opgehouden.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Een slechte slogan is, denk ik, een slogan die niets zegt over het product of bedrijf erachter. Soms is een slechte slogan leuk gevonden en dat maakt dan veel goed. Dat soort vind je op Slechte Slogans. Maar meestal is een slechte slogan gewoon slecht, en veel te vaak niet eens origineel, denk aan ‘Uw [vul product of dienst in], onze zorg’. Zo’n slechte slogan maakt je niet hard aan het lachen, maar is wel vaak vertederend.
___________________________________________________________
Leeftijd: 45
Woonplaats: Warnsveld
Beroep: Zelfstandige in communicatie/copywriting
Waarom ben je jurylid geworden? Op taal is mijn bedrijf gebaseerd. Ik ben er dol op. Ik houd ontzettend van lezen, mooie taalvondsten, taalmissers en taalfoutjes uit teksten vissen. Met taal kun je een totaal nieuwe wereld creëren die voor iedereen verschillend is. En je kunt ermee uitdrukken wat er in je leeft. In mijn bedrijf help ik vooral ondernemers met het verbeteren en redigeren van tekst, het creëren van (web)teksten, bedrijfsnamen en slogans en ik schrijf artikelen en columns voor een krant.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik stoor me aan taalfouten en aan slogans waar zo over nagedacht is, dat het om de vorm gaat en niet om de inhoud en het gekunsteld overkomt. Heel erge ‘popie jopie slogans’ kan ik vaak ook niet waarderen.
___________________________________________________________
Waarom ben je jurylid geworden? Ik zag de oproep voor Slechte Slogan-juryleden en dacht gelijk aan draaiende stoelen en rode knoppen. In de praktijk is het iets minder ‘glamourous’ maar wel heel leuk om bezig te zijn met taal. Om met Paulien Cornelissen te spreken: taal is zeg maar echt mijn ding.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Slogans met flauwe woordgrapjes en borstklopperij zorgen bij mij voor kromme tenen.
___________________________________________________________
Waarom ben je jurylid geworden? Ik ben eigenaar van – in alle bescheidenheid – de grootste verzameling slechte slogans op busjes (1750+ slogans).
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als ie goed bedoeld is!
___________________________________________________________
Waarom ben je jurylid geworden? Het is een tik van me om teksten te lezen en te kijken of ze overkomen zoals ze bedoeld waren. En zelf tik ik ook nog wel eens wat woordjes achter elkaar. Regelmatig stuitte ik op slogans en kreten die in mijn ogen niet klopten. Die zond ik dan braaf in naar Slechte Slogans. Als ‘frequent flyer’ vroeg Tefke met toen om dan ook maar in de jury plaats te nemen. Graag!
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik vind dat een slogan vooral taalkundig moet kloppen. Ik hou erg van woordspelingen, maar merk dat anderen dat minder hebben. Een slechte slogan is in mijn ogen vooral een gevoel. Iets van: ‘Hier klopt iets niet’. Oh ja, en standaardslogans als ‘Uw partner in…’, daar gruw ik van.
___________________________________________________________
Leeftijd: 45
Woonplaats: Molenhoek
Beroep: Universitair Hoofddocent Internationale Bedrijfscommunicatie
Waarom ben je jurylid geworden? Als docent Internationale Bedrijfscommunicatie heb ik al heel wat ongetwijfeld echt slechte slogans ontworpen samen met mijn studenten (voor vakken als visuele metaforen en (vreemde)taalgebruik). Mijn ervaring is dat het verzinnen van een pakkende slogan in een vreemde taal bijna ondoenlijk is vanwege culturele en zeker ook talige subtiliteiten die zeer zeer gevoelig kunnen liggen in de reclame.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als een slogan echt ordinair is (tieten, lullen enzovoort) of té flauw is à la ‘Niemand is beter dan X, behalve X’.
___________________________________________________________
Waarom ben je jurylid geworden? Als tekstschrijver ben ik de hele dag met taal bezig. Slogans afkraken is een stuk makkelijker dan ze zelf bedenken, vandaar.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik ben een groot liefhebber van middenstandspoëzie. Geen copywriter kan op tegen een lekker kneuterige, net niet rijmende slagzin die je in het hart raakt. Heel erg vind ik daarentegen die geforceerde woordspelingen waar dure reclamebureaus mee op de proppen durven te komen. ‘Ongekoe-ld lekker’, probeer dat eens tien keer achter elkaar uit je strot te krijgen. Brr!
___________________________________________________________
Leeftijd: 40
Woonplaats: Nijmegen
Waarom ben je jurylid geworden? Met taal heb ik heel veel; niet alleen met de Nederlandse maar ook de Engelse (ja, ik ben Anglofiel). Ik heb de lerarenopleiding Nederlands gedaan, maar ben voor zover ik me kan herinneren altijd al bezig geweest met taal en communicatie, wat werkt en vooral wat niet werkt, wat goede teksten zijn en welke slecht. Ik ben erg gevoelig voor taal, slechte taal werkt op mijn zenuwen. Door jurylid te zijn hoop ik die slechtheid enigszins uit te kunnen bannen.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Grappig bedoelde woordspelingen die dat zelden zijn, krom rijm en het gebruik van Nederlands en Engels door elkaar… een goede slogan bedenken is een vak. En helaas beheerst niet iedereen dat.
___________________________________________________________
Leeftijd: 27
Woonplaats: Eindhoven
Beroep: Onderzoeker beginnende geletterdheid bij kleuters en taalcolumnist