Een barbershop met een echt mannensfeertje, zo kun je Barbier Rogier in Laren het beste omschrijven. Het is rustig rond het middaguur als de mannen achterin de zaak een potje tafelvoetbal spelen en een megascherm aanzetten om even te gamen. Op het toilet hangen vele afbeeldingen van schaars geklede vrouwen. De twee vrouwelijke kappers die er werken zijn er aan gewend. Humor is belangrijk en zij snappen dat, aldus de mannelijke collega’s. Maar vrouwen knippen, dat doen ze niet. Dan is het mannensfeertje weg, vreest eigenaar Timo Smit.
“Jongens, kan het iets zachter?”, roept Timo (36) naar de collega’s die luidruchtig staan te schreeuwen bij de tafelvoetbal. Hij was net aan het vertellen dat hij zeven jaar geleden begon met Barbier Rogier in Laren, een van de vier “Rogiers” in Nederland. “In Utrecht en Almere zitten ze nu allebei een jaar, en de vestiging in Bussum is met vijftien jaar de oudste. Daar waren ze niet echt blij met mijn slogan, want ze doen daar wel vrouwen. En kinderen, maar dat klinkt nu heel raar.”
Altijd wat te zeuren
In zijn zaak kreeg Timo geen negatieve reacties op de slogan, maar online waren niet alle mensen positief. “Op internet hebben mensen altijd wat te zeuren”, zegt hij daarover. “Ik denk dat 99% van de reacties leuk was. Vooral onze vrouwelijke volgers reageerden enthousiast. Ze vroegen wanneer ze konden langskomen voor een beurt, haha. Maar ik wil echt geen vrouwen knippen. En ook niet iets anders met ze doen, want ik heb een vriendin. Zij vindt hem trouwens ook wel leuk, die slogan.”
Voor de gein
De slogan ontstond doordat vrouwen vaak binnenliepen met de vraag ‘of ze ook vrouwen “doen”’. Na de zoveelste keer is Timo daarop gaan antwoorden ‘dat ze wel vrouwen doen, maar ze niet knippen’. “Die uitspraak heb ik vijf jaar geleden op een sticker gezet en toen ik de vraag kreeg of ik wilde adverteren in een plaatselijk schoolkrantje, heb ik die daarvoor gebruikt. Voor de gein. Kinderen snappen de uitspraak toch niet en vaders vonden ’m leuk.”
Nat en lang of droog en kort
Het is volgens Timo niet de enige grappige kappersspreuk. Ook ‘Een scheiding is goedkoper bij de kapper’ en ‘Een psycholoog is hier goedkoper’ komen geregeld voorbij. “Van een vrouwelijke kapper begreep ik op Facebook dat ze op de vraag ‘of ze nog een gaatje heeft’ vaak antwoordt met ‘Meerdere, welke wil je?’. Dat is toch humor?” Een collega vult aan: “Ik ken ook iemand die aan klanten vraagt ‘wil je nat en lang of droog en kort?’, hahaha.” De leukste reactie op zijn slogan vond Timo de opmerking van iemand die schreef ‘Dus daarom hoor ik het nooit als mijn vrouw naar de kapper is geweest’.
Niet heel bewust
Een van de vaste klanten attendeerde Timo op de site slechteslogans.nl en hij besloot de slogan in te sturen voor de verzameling. “Dat was niet heel bewust voor de verkiezing. Ik was ook verbaasd door het telefoontje dat we waren genomineerd en wist niet meteen waar het over ging. Grappig was het wel, al die media-aandacht. Leuk, en het heeft ook extra klanten opgeleverd, maar je moet het niet elke dag hebben. Het bord is heel vaak gefotografeerd door mensen. De ijsmeester van de schaatsbaan hier om de hoek en diverse sportclubs hebben mensen gevraagd op ons te stemmen. Het hele dorp leefde mee.”
Acties met impact
Timo vertelt dat hij wel vaker onschuldige acties bedenkt die plots enorm veel impact hebben, Als voorbeeld noemt hij de brief van de gemeente over het niet mogen schenken van bier die hij op Facebook had gezet. “Daar kwamen zoveel reacties op van mensen dat we vervolgens werden platgebeld door kranten en ander media.” Inmiddels mag hij zijn klanten wel weer een biertje voorzetten, zolang hij er niet mee te koop loopt. “We mogen bijvoorbeeld geen foto’s online zetten waar een bierflesje op te zien is.”
Drive-in barbershop
Een ander voorbeeld van een spontane, onbewuste actie met grote gevolgen is de foto van een motor in de barbershop die totaal viraal ging. “Dat was aan het begin van de crisis”, vertelt Timo. “We hebben toen voor de grap een foto gedeeld van een motor in de zaak met de boodschap dat we door de crisis hebben besloten een drive-in barbershop te beginnen. Het was een grapje, maar mensen gingen helemaal los. De media doken er bovenop en we hebben ongelofelijk veel telefoontjes gehad van mensen die met hun motor naar ons toe wilden komen. Dat was niet de bedoeling.”
Bericht verwijderen
Een serieus uit de hand gelopen grap is de visagie-oefening van collega Joyce. “Zij volgde een opleiding visagie en zei dat ze heel goed was in het maken van wonden. Dat hebben we geweten. Ze heeft een enorme snee geschminkt op mijn hand en we hebben een foto daarvan gedeeld op onze sociale media. Met daarbij de opmerking dat ik de overvaller de winkel uit heb geslagen en dat het geld er nog is. Daar kregen we heel veel reacties op en aan het eind van de dag belde de politie dat ze met twee units onderweg waren. Ik schrok me kapot en zei dat het maar een grapje was. Dat bericht hebben we toen moeten verwijderen.”
Mannen onder elkaar
Sommige mensen zeggen dat hij nu een nieuwe slogan moet verzinnen, wellicht om volgend jaar weer mee te doen, maar dat wil Timo niet. “Hij past heel erg bij onze zaak. Het is echt mannen onder elkaar. Vrouwen zeuren nu eenmaal vaker. We hebben niet voor niets een rode lijn waar vrouwen achter moeten wachten. Ze gaan zich er zo vaak mee bemoeien. Altijd met de armen over elkaar ernaast staan en aanwijzingen geven over hoe we moeten knippen. Verschrikkelijk is dat. Mannen gaan nooit met vrouwen mee naar de kapper.”