Roy van Velzen: ‘Eigenlijk wilde ik mijn bestelbus niet opnieuw laten beplakken’

Op een koele zo niet koude woensdagochtend in januari stond een rit naar de bollenstreek op het programma voor de uitreiking van de Blauwe Tegel aan Aircare Aircoservice, winnaar van de Slechtste sloganverkiezing 2024 met de leus ‘Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt’. Toepasselijk genoeg bleek bij het krieken van de dag onze auto alvast ‘koud gemaakt’. Krabben dus voordat we de weg op konden.

We togen echter niet naar Warmond, waar de eenmanszaak gevestigd is. Reden: airco’s zijn dermate in trek dat onze sloganwinnaar een razendvolle agenda heeft om de systemen te installeren. We treffen eigenaar Roy van Velzen daarom in lieflijk Lisse, op de stoep van het huis waar hij op dat moment een klant koud maakt. (Van die klant hebben we overigens nooit iets vernomen)

Ga zo door!’

“Ik wist niet dat die verkiezing zo groot was, joh”, start Roy direct het gesprek. De nominatie viel hem koud op zijn dak en hij was dan ook verbaasd over de grote media-aandacht. “Overal werd erover gesproken, in kranten, op de radio en televisie. Mijn zoon kwam thuis uit school en vertelde dat het zelfs op het Jeugdjournaal was geweest!” Via telefoon en mail kreeg Roy ook enthousiaste berichtjes. “Iemand die ik helemaal niet ken, belde me op en zei enkel ‘Leuk hoor, die slogan, ga zo door!’ en hing toen op.” Ook verscheen er een strip van Dirk-Jan in het Parool, die sterk is geïnspireerd op zijn leus.

Nuchter

Roy blijkt een koele kikker en wacht koeltjes alles af. Hij heeft het hele spektakel nuchter over zich heen laten komen en stuurde de link naar de online stembus alleen naar zijn zoon en een vriend. Hoewel hij de leuzen van de tandarts (‘Bedankt dat je voor ons hebt gekiest’) en van Visit Zuid-Limburg (‘Don’t vlaai away’) ook serieuze kanshebbers vond, schatte hij zijn eigen kansen toch het hoogst in. Eerder werd zijn leus namelijk al goed ontvangen op LinkedIn: “Iemand heeft mijn slogan een jaar geleden gefotografeerd en op LinkedIn gezet. Daar kreeg de foto al snel zo’n 160.000 likes. Ik heb toen zelfs een taart gekregen voor die mijlpaal.”

Roodgloeiend

De airco-installateur voelde het goed aan: zijn winnende slogan kreeg bijna twee keer zoveel stemmen dan de nummer twee van de verkiezing (Brummans & Fa Tandartsen). Op de dag van de bekendmaking kwam Roy dan ook amper toe aan het koud maken van klanten. In de ochtend stond zijn telefoon meteen roodgloeiend met journalisten die een quote willen. “Het Leidsch Dagblad wilde ook langskomen voor een foto, maar het probleem was dat de leus niet meer op de bus stond. Mijn bus was nu gewoon helemaal wit.” Hij vroeg de journalist pas om twaalf uur te komen en liet de achterkant van zijn bus in de tussentijd snel bewerken. “Eigenlijk was ik helemaal niet van plan om de bus opnieuw te laten beplakken, maar voor deze gelegenheid moest het wel.”

IJsberen

Als we de sticker van dichtbij bekijken, valt op dat er meer ‘koude’ elementen op staan. Eerst trekt de bevroren smiley in de rechterhoek de aandacht. Daarna zien we de ijsberen achter de letters. Het kan Roy duidelijk niet koud genoeg zijn. Opvallend genoeg schaffen mensen zijn airco’s niet alleen aan om te koelen, weet Roy. “Ze worden minstens zo vaak gebruikt om te verwarmen. Airco’s zijn vaak aantrekkelijker dan een warmtepomp omdat de installatie veel minder duur en tijdrovend is, terwijl het rendement vergelijkbaar is”, vertelt hij.

Warmte nodig

Misschien moet er dan ook een slogan komen over het ‘verwarmen’ van klanten, grappen we. Roy merkt op dat hij daar qua domeinnaam al aan heeft gedacht. Niet alleen bezit hij airconodig.nl maar ook warmtenodig.nl. Beide komen uit op dezelfde miniwebsite met prijzen van een airco-installatie. Dat zal nog wel even zo blijven, want de sloganwinnaar geeft aan dat hij geen tijd heeft om dat soort dingen bij te houden. Hij is te druk met wat hij het liefst doet: klanten koud maken. Bij ons is dat inmiddels behoorlijk geslaagd. Na het gesprek op de stoep en een fotomoment bij de bestickerde bus stappen we met ijskoude handen de auto in. Vandaag hebben wij weer een sloganwinnaar tevreden gemaakt!

Foto gemaakt door een toevallige voorbijganger. Ze had de slogan ergens voorbij zien komen, maar verder laat het haar koud. Zou ze Roy inschakelen voor een airco bij haar thuis? ‘Als hij zijn werk maar goed doet’, reageert ze koeltjes.