Verkiezing 2019

‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’

De slogan ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2019. Met bijna een kwart van de stemmen (maar liefst 1713) versloeg de leus van de Arnhemse visbar Zilte Zeemeermin de slogans ‘Werken met zinhoud’ van het UWV en ‘Uit onze handen uw tanden’ van Steven de Vries Tandtechniek uit het Friese Joure. De “winnaar” van de sloganverkiezing ontvangt binnenkort de Blauwe Tegel van platform SlechteSlogans.nl.

Het is voor de achtste maal dat het platform Slechte Slogans de Verkiezing van de slechtste slogan organiseerde. Van 3 tot en met 8 december konden mensen via sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten 3992 stemmers 7055 stemmen uit.

De volledige uitslag is als volgt:

PlekSloganAantal stemmen% stemmen
1Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin – vismarkt en visbar Zilte Zeemeermin171324%
2Werken met zinhoud – UWV99114%
3Uit onze handen uw tanden – Steven de Vries Tandtechniek77311%
4Shop en kom tot jeselfie – Groupon69010%
5Je rijbewijs hale, doe je bij die kale – Rijschool Rayactie6709%
6Keuzestress? Wij helpen je graag met een worst kaas scenario – Kaashuis Tromp6389%
7Geen geëikel recycle – P. van der Veldt transporten6099%
8Wij verkopen uw huis. Nogal fidus. – Fidus makelaardij3946%
9Verbieb jezelf! – de Bibliotheek3154%
10Op één na de beste! – Lobatrans bezorgdienst (Rotterdam-Albrandswaard, Zuid-Holland)2624%
 Totaal7055100%

Oorsprong van de slogan: Doede Bleeker

Doede Bleeker in zijn winkel.

De oorsprong van de slogan, die de twee visbroertjes nu een jaar of zes voeren, ligt in Stavoren. Als ze vroeger met hun vader gingen vissen in Friesland, aten ze na afloop vaak een visje bij visboer Doede Bleeker. Hij had op de toonbank een bord staan met ‘onze haring smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’. Dat is de broers altijd bijgebleven. De hartelijke Doede was een lokale bekendheid. Met zijn gitaar werd hij ook wel de Staverse Misthoorn of zingende visboer genoemd. De zaak van Doede is inmiddels gesloten, hij overleed onverwacht in maart 2018. Een gemis voor de gemeenschap.

Gevarieerde lijst

Opvallend dit jaar was de variatie in de lijst met genomineerden: niet alleen kleine ondernemers zoals een tandarts of kaasboer dongen mee naar op de titel, maar ook grote organisaties zoals UWV en de Bibliotheek. De landelijke spreiding was bovendien groot: de leuzen zijn gevonden van het uiterste zuiden tot het uiterste noorden van het land. Ook de soorten slogans waren gevarieerd. Natuurlijk kwam rijm voor; doorgaans de meest populaire vorm van slagzinnen (Uit onze handen uw tanden). Soms gaan ondernemers daar creatief mee om, zoals rijschool Rayactie met Je rijbewijs hale, doe je bij die kale. Daarnaast zien we de veelgebruikte combinatie Nederlands-Engels (Geen geëikel recycle), woordgrappen (Nogal fidus), nieuwe woorden (Verbieb jezelf, Zinhoud, Jeselfie), en (inmiddels) clichématige combinaties (Worst kaas scenario). Ook dubieuze leuzen zijn genomineerd die elk op hun manier vraagtekens oproepen: Op één na de beste (bezorgdienst) en Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin (visrestaurant).

De tien slechtste slogans van 2019 in beeld

Geen windeieren

Het winnen of meedoen aan de “slechte” verkiezing legt de ondernemers geen windeieren. Niet alleen tijdens de verkiezing, maar ook daarna krijgen de bedrijven veel aandacht. Jan-Hein de Cock van de gelijknamige Tilburgse modezaak kan erover meepraten. Hij won zes jaar geleden de verkiezing met ‘It’s De Cock that makes the man’. Mensen komen er zelfs speciaal voor naar zijn winkel. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 voerde de Beverwijkse politica Kelly Uiterwijk de leus ‘Zo VRIJ! als een aardbei’. Daarmee won ze de Slechtste politieke slogan verkiezing en wellicht mede dankzij de media-aandacht voor haar winnende leus kreeg haar nieuwe partij Vrij! Beverwijk voldoende stemmen om plaats te nemen in de gemeenteraad.

Ook de verkiezing van 2019 kon rekenen op de nodige media-aandacht >>

Eerdere winnaars

Onuitputtelijk

De bron van slechte slogans lijkt onuitputtelijk. In de acht jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn er ruim 2000 slogans ingestuurd. Via e-mail en socialemediakanalen zenden mensen massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Elke werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op de site slechteslogans.nl.

Het hout nooit op!

Een bloemlezing van de meest opvallende slogans zijn gepubliceerd in het boek Ik verf tot ik sterf. Initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht behandelen hierin een aantal categorieën als het om slogans gaat. Liebrecht: “Veel slogans bevatten foute woordgrappen. Zo bestaan er meer dan tien slogans met een variant op hout, zoals Vertrhout in hout of Het hout nooit op!. Ondernemers schuwen ook niet om te spelen met de Engelse taal. Denk aan slogans als Onze slagers laten u niet in de steak of Nice to frite you!. Daarnaast zien we veel slogans voorbijkomen met een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: niet te ingewikkeld en gemakkelijk te onthouden. Bijvoorbeeld: Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus en Tapijt zonder spijt.”

Dagelijkse glimlach

Voor veel bezoekers van de website en lezers van het boek zorgen de slogans niet zozeer voor ergernis, maar vooral voor een dagelijkse glimlach. Regelmatig laten mensen weten de ingezonden slogans helemaal niet zo slecht te vinden. Van Dijk: “Ons initiatief is ook niet als opgeheven vingertje bedoeld wat goed of fout is. We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen. In ons boek gaan we hier ook dieper op in. Zo vertellen diverse wetenschappers hoe de verschillende taalaspecten in slogans werken. Naast heel veel slogans bevat het boek bovendien interviews met onze juryleden en eerdere winnaars van de sloganverkiezing.”