Politieke slogans 2018

Voor de Verkiezing van de slechtste politieke slogan van 2018 kregen we in totaal 29 slogans ingezonden. Uit alle inzendingen heeft onze deskundige jury de tien slechtste slogans geselecteerd waarop het publiek kan stemmen.

Hierbij alle ingezonden slogans:

Eerdere winnaar: Koen

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 won Koen Hawinkels van CDA Maasgouw met zijn slogan ‘Koen moet je doen. Hij liet hiermee onder meer de slogans ‘Stem op een goede Peer. Daar plukt Uden vruchten van’ (René Peerenboom, VVD Uden) en ‘Wij willen meer kunstgras voor onze hockeyers – Stem VVD! Omdat het beter moet!’ (VVD Nunspeet) achter zich. Hawinkels bedacht de slogan op een avond met vrienden. Hij wilde een leus die makkelijk te onthouden was en lekker in het gehoor ligt. Eerst werd dat Stemmen op Koen, dat moet je doen, maar het kon korter, vond hij. Dat de slogan hierdoor een dubbele lading kreeg, was hem en zijn vrienden ontgaan. De politieke-sloganverkiezing heeft Hawinkels overigens geen windeieren gelegd: hij kwam met voorkeursstemmen in de plaatselijke gemeenteraad.

 Politieke campagnes

Gemeenteraadsverkiezingen zijn reden voor lokale politici om hun campagne kracht bij te zetten met wervende posters en filmpjes, vaak gepaard met tenenkrommende, inwisselbare of onbegrijpelijke slogans. “Het valt ons op dat landelijke politieke partijen de stap naar de lokale verkiezingen willen zetten door voor woorden als ‘hier’ en ‘voor elkaar’ te kiezen”, aldus initiatiefnemer Tefke van Dijk. Zo gebruiken drie verschillende partijen gekozen ‘voor elkaar’ in hun slogans: CDA (#goedvoorelkaar), SP (Voor elkaar) en D66 (Krijgt het voor elkaar).

Uitgesproken en opvallend

Kleinere en lokale partijen zijn vaak meer uitgesproken en opvallend in hun campagne-uitingen. “De SGP heeft bijvoorbeeld als slogan Omdat u goed groenbeheer belangrijker vindt dan theatervoorstellingen”, zegt mede-initiatiefnemer Christine Liebrecht. “Je moet wel heel goed weten wat er speelt om te begrijpen wat de partij daarmee wil zeggen.” Andere ogenschijnlijk onbegrijpelijke slogans zijn bijvoorbeeld: Geluk is geen toeval (Knillis Den Bosch), Niet kwatsen maar doen (Voor Tilburg), Zo VRIJ! als een aardbei! (Vrij Beverwijk) en De wijsheid ligt op straat (Voor Nijmegen).

 Verkiezingen voor bedrijfs- en reclameslogans

De politieke sloganverkiezing is een initiatief van het landelijke platform SlechteSlogans.nl, dat jaarlijks ook een sloganverkiezing organiseert voor slechte bedrijfs- en reclameslogans. Afgelopen jaar won ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ van de worstenbroodjes van Millse molen De Korenbloem. Eerdere winnaars zijn ‘Zit je haircut’ (kapper), ‘Iedere paal gaat erin’ (heibedrijf), ‘Een timmer timmert, een tandarts boort… maar wij zitten lekker in Velsen Noord’ (aannemer), ‘It’s De Cock that makes the man’ (modezaak) en ‘De worst musical ever’ (Hema de musical).

Slogans gebundeld in ‘Ik verf tot ik sterf’

Inmiddels zijn er ruim 1500 bedrijfs-, reclame en politieke slogans ingestuurd bij het platform. In hun boek Ik verf tot ik sterf bespreken Liebrecht en Van Dijk terugkerende patronen bij (slechte) slogans. “We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen”, aldus Liebrecht. Van Dijk vult aan: “Met de verkiezingen willen we bedrijven en politici bewustmaken van het effect van hun slogan. Want, tenenkrommend of niet, slogans trekken de aandacht. En dat kunnen politici ongetwijfeld goed gebruiken in verkiezingstijd.”