Van onze juryvoorzitter
Deze week werd ‘Koen moet je doen’ van Koen Hawinkels van het CDA in Maasgouw uitgeroepen tot de slechtste verkiezingsslogan van 2014. Beledigd? Dat was Koen niet. Sterker nog: hij riep mensen zelfs op om niet alleen op 19 maart op hem stemmen, maar ook voor de verkiezing van de slechtste slogan. Zijn overwinning legde hem geen windeieren: ‘Koen moet je doen’ kreeg behoorlijk wat media-aandacht. Maar hielp het hem ook aan een raadszetel?
Koen mag het misschien doen. Het CDA in Maasgouw heeft volgens de voorlopige uitslag 5 zetels en is daarmee de op een na grootste partij. Koen Hawinkels haalde als nummer 8 van de lijst 153 stemmen en was daarmee goed voor de 6e plaats en ruim 6% van alle stemmen die naar het CDA gingen in zijn gemeente. In eerste instantie nog geen zetel dus, maar het is niet onwaarschijnlijk dat de CDA in de coalitie blijft met een of meer wethouders en dat Koen alsnog raadslid wordt. Even afwachten dus!
Voor een aantal mensen in Terneuzen behoefde het inderdaad geen studie: zij stemden op Rudi! Helaas haalde Rudi de Ruijter als nummer 13 van het CDA niet genoeg stemmen om de kiesdeler te halen.
VVD-slogans
Opvallend bij de Slechte Slogans-verkiezing was dat het aantal ingezonden VVD-slogans erg hoog was. De VVD was landelijk gezien een van de verliezers bij de gemeenteraadsverkiezingen. Hoe deden de VVD’ers met slechte slogans het?
Lijsttrekker René Peerenboom van de VVD Leefbaar Uden overtuigde de kiezers niet met zijn slogan ‘Stem op een goede Peer. Daar plukt Uden vruchten van!’. Zijn partij verloor 2 zetels. Ook in Roosendaal was er een verlies voor de VVD: van 9 naar 4 zetels. De voorkeursstemmen zijn nog niet bekend, maar voor nummer 10 Marissa van Loon (‘Kies Marissa, dat loont!’) lijken de inspanningen niet te lonen.
De slogan van de VVD Nunspeet riep veel verontwaardiging op: ‘Wij willen meer kunstgras voor onze hockeyers – Stem VVD! Omdat het beter moet!’. Ze eindigden op 2 zetels: 1 minder dan in 2010. Ook voor de VVD in Tilburg (‘Links moet stoppen. Rechts heeft voorrang.’) was er verlies: van 7 naar 5 zetels. De VVD Weert ‘verloor’ de sloganverkiezing al: zij werden 10e met hun slogan ‘Niet krimpen maar pimpen’. Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen verliepen niet goed: van 9 naar 5 zetels.
Lokale partijen
Landelijk gezien deden de lokale partijen het goed. Dat gold ook voor de partij ‘De Gewone Man’ uit Oirschot. Zij probeerden de kiezers te overtuigen met de leus ‘De Gewone Man Waar je op rekenen kan’. En met succes, want zij stegen van 2 naar 3 zetels. LOF uit Boxmeer (‘All you need is LOF’) behield hun 4 raadszetels.
De partij 8euri.nl uit Rhenen (‘Ik doe het voor 8 Euri. Zij niet!’) mag iets anders gaan doen voor 8 euri, want raadsleden levert deze partij ook nu niet. Ze kregen wel relatief iets meer stemmen: van 0,4% in 2010 naar 0,7% in 2014.
Conclusie
Wat kun je nu trekken op basis van dit (niet wetenschappelijk verantwoorde) onderzoekje? Het lijkt erop dat een opvallende slogan uiteindelijk weinig effect heeft: de uitslagen van de top 10 van Slechte Slogans zijn in lijn met landelijke trends. Toch kun je met extra media-aandacht wél de aandacht vestigen op een kandidaat of partij. Als nieuweling krijg je doorgaans nu eenmaal niet meteen een hoge plek op de lijst en moet je toch íets als je graag gekozen wil worden. Ludiek zijn met een slogan of iets anders zorgt ervoor dat mensen weten van je bestaan en kan je extra stemmen opleveren. Positief opvallen met “negatieve” publiciteit is dus misschien toch niet zo’n slecht idee.
>> Dit blog verscheen eerder op Een of andere blog.