Ramon Ligthart: ‘Bij veel broodjes is de eerste en de laatste hap lucht’

Het worstenbroodje is een typisch broodje uit de provincie Noord-Brabant, het staat zelfs op de UNESCO lijst van immaterieel erfgoed. Nergens is de lekkernij zó geliefd als in het Brabantse land. Ramon Ligthart kan erover meepraten: hij noemt zichzelf niet voor niets worstenbroodjesfanaat en won met zijn leus ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ de Verkiezing voor de slechtste slogan 2017. Een maand na de verkiezingsuitslag nemen we de afslag Haps-Mill-Oeffelt en gaan op bezoek bij zijn molen De Korenbloem in Mill.

Worstenbroodjes voor elke gelegenheid

Ramon doet de term ‘worstenbroodjesfanaat’ eer aan. Van kinds af aan lust hij het broodje graag: “We aten het altijd na de nachtmis met kerst en met carnaval.” Dat het een begrip is in Brabant, blijkt wel als een vrouw de molenwinkel binnenstapt om een zak broodjes te halen. “Ik ga zo op ziekenbezoek en dan wil ik wel iets lekkers voor de zieke meenemen”, zegt ze. Ramon stelt dat worstenbroodjes geschikt zijn voor elke gelegenheid. Vaderdag, Moederdag, carnaval, kerst, hij adverteert er volop mee op zijn Facebookpagina. Hiervoor maakte hij altijd al plaatjes van Delftsblauwe tegeltjes met daarop een toepasselijke leus, zoals ‘Met de carnaval geen gekloot, iedereen aan de worstenbrood’ en ‘Met kermis veel plezier, de lekkerste worstenbroodjes koop je hier’. Onze Blauwe Tegel is bij Ramon dus in goede handen.

 

Over de slogan – en de broodjes

Ramon bedacht de slogan zo’n twee jaar geleden tijdens het maken van de worstenbroodjes. Hij wilde benadrukken wat zijn broodjes wél hebben, in tegenstelling tot veel andere worstenbroodjes: ze zijn van kop tot kont gevuld met vlees. “Bij veel andere worstenbroodjes is de eerste en de laatste hap lucht”, vertelt Ramon. “Dat komt doordat het vlees krimpt wanneer je het broodje bakt. Om dat te voorkomen, heb ik een speciale invouwtechniek bedacht. Zo blijven ze goed gevuld.”

Filmpje over het productieproces van de worstenbroodjes (gemaakt door Corine van Dijk):

Daarnaast pakt hij met zijn worstenbroodjes ook een ander kritiekpunt aan: “Vaak zijn worstenbroodjes flauw van smaak. Na een of twee happen, hoef je ’m eigenlijk niet meer. Ik heb een geheim recept om het gehakt te kruiden. Mijn broodjes zijn de lekkerste.” Om zijn stelling te testen, bestelt Ramon regelmatig worstenbroodjes van andere bakkers. “Vaak liggen die na één hap al in de vuilnisbak. Te flauw, te zuur, te slap.”

Deze diashow vereist JavaScript.

Chef-kok en molenaar

Ramon kan het weten, hij heeft de koksopleiding gedaan en runt met zijn vriendin Tineke steakhouse Don Kiesjot in Grave. Toen zij jaren geleden een nieuwe woning zochten, troffen ze molen ‘De Korenbloem’ uit 1857 in geruïneerde staat aan in Mill. Het gezin ging in de nabijgelegen woning wonen en besloot de molen volledig te renoveren en in werking te stellen. Ramon volgde daarvoor een molenaarscursus. Inmiddels is de molen een begrip in het dorp, Ramon maalt meel voor diervoeding en verkoopt naast zijn worstenbroodjes allerlei producten uit de streek in zijn molenwinkel. Daar maakt hij ook de worstenbroodjes, af en toe geholpen door zijn zoon en door oud-bakker André Leurs.

‘Een Hollander snapt de slogan niet’

Ramon was zeer in zijn nopjes met de nominatie en de prijs. “We hebben de nominatie flink gepromoot, op de website, Facebook, en er is zelfs een promotiefilmpje gemaakt. André was helemaal gek. Die had ook nog een spandoek en flyers laten maken.” Even was hij bang dat heel Nederland op de stoep zou staan voor zijn broodjes – ‘ik doe dit maar voor de hobby, naast het restaurant’ – maar dat viel mee. “Wel is RTL Z langs geweest en we hebben in alle kranten van het land gestaan. Ik heb alle artikelen bewaard.”

Had hij gerekend op de winst? “Zeker niet, wij zitten maar in Mill, dat is niet zo groot. Ik dacht dat de genomineerden uit Amsterdam zoals die vrouw met de kattenzaak en de dierenambulance veel meer stemmen zouden krijgen. Zij hebben immers een groter bereik.” Hij was dan ook verrast dat zijn slogan zelfs een kwart van alle stemmen kreeg. “Dat was echt een verrassing. Een Hollander zal denken ‘waar slaat die slogan nou weer op’, die begrijpen ’m niet. Maar Brabanders snappen de leus maar al te goed. We hebben de stemmen dus te danken aan Brabant.”

Carnavalsoptocht

Leuk nieuwtje is dat Ramons slogan dit jaar ook te zien is bij de plaatselijke carnavalsoptocht. “Een carnavalsgroep uit het dorp belde met de vraag of ze mijn leus mochten gebruiken voor de optocht. Natuurlijk, hartstikke leuk. Ik heb ze ook nog wat geholpen met hun wagen en een motortje gemaakt voor de molen.” Op carnavalszondag 11 februari roept heel Mill ‘Van kop tot kont, worst in de mond’. Het zou ons niet verbazen als Ramons lekkernijen dan ook als zoete broodjes over de toonbank gaan.