Jaap Stuurman: ‘Een slogan mag schuren’

Hema de Musical won de Slechte Slogan Verkiezing van 2012 met de leus de worst musical ever. Patrick Struijker Boudier zond de slogan in op onze site. Waarom hij de worst musical ever een slechte slogan vindt? “Ik krijg lichtelijk eczeem op mijn lenzen als Nederlands en Engels door elkaar worden gebruikt voor een ‘grappig’ effect. Dit is bij de leus van Hema de Musical het geval, maar bijvoorbeeld ook bij ‘You’ll never wolluk alone’ van RKC Waalwijk. Kreun …”

Fameuze Blauwe Tegel

Hoewel er ook mensen zijn die de worst musical ever een geslaagde slogan vinden, kreeg de leus tijdens de Slechte Slogan Verkiezing 2012 de meeste stemmen van het publiek (20%). In Koninklijk Theater Carré te Amsterdam, het laatste theater dat de musical aandoet in de tour, reikten we de fameuze Blauwe Tegel uit aan hoofd marketing en promotie Jaap Stuurman.

Grapjes en spot

Jaap Stuurman bedacht de prijswinnende slogan. “Een slogan mag schuren, dat zorgt ervoor dat hij herkend en onthouden wordt. Wat je er ook van vindt, goed of slecht, wel of niet grappig, ook de slogan voor Hema de Musical schuurt. Net als de voorstelling trouwens: de hele musical staat bol van grapjes en spot.”

Worstelijke voorstelling

De voorstelling draait om een Hema-vestiging ergens in het land. Koningskoppel Wim-Lex en Max beslaat een van de verhaallijnen: het Argentijnse burgermeisje Max wil ‘de Nederlander’ leren kennen voordat ze kroonprins Wim-Lex trouwt. Daarom gaat ze stagelopen bij het oer-Hollandse Hema. Jaap: “Een alternatieve slogan waarover we hebben nagedacht benadrukte deze verhaallijn: een worstelijke voorstelling.”

Dansende Hema-worsten

Een slogan gelinkt aan een van de bekendste Hema-producten, de worst, was volgens Jaap snel gemaakt. “Hema is onlosmakelijk verbonden met worst. Dat element wilden we zowel in de musical als in de communicatie-uitingen sterk naar voren laten komen.” Met als resultaat: dansende Hema-worsten op het podium. “De musical moet ruiken naar Hema, maar speelser en losser dan we normaliter gewend zijn van het bedrijf.”

Goed of slecht?

Na de uitreiking mochten we de musicalvoorstelling bijwonen. Die is inderdaad net als de slogan: wat je er ook van vindt, goed of slecht, wel of niet grappig, hij schuurt.