Verkiezing 2023

Put the fun between your legs

De slogan ‘Put the fun between your legs’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2023. De leus van Tuut-tuut fietsverhuur in Castricum wint overtuigend van de slogan ‘Have a naai’s day!’ van Rijkers Naaimachinespecialist. Op de derde plaats is geëindigd ‘Everything for stuffing your pussy!’, een vondst van kattenspeciaalzaak 4Cats. De “winnaar” van de sloganverkiezing ontvangt binnenkort de Blauwe Tegel.

Het is voor de twaalfde maal dat de Verkiezing van de slechtste slogan plaatsvond. Van 8 tot en met 13 december 2023 konden mensen via sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten 5.820 stemmers 8.987 stemmen uit.

De volledige uitslag is als volgt:

PlekSloganAantal stemmen% stemmen
1Put the fun between your legs (Tuut-tuut fietsverhuur)1.89421%
2Have a naai’s day! (Rijkers Naaimachinespecialist)1.52317%
3Everything for stuffing your pussy! (kattenspeciaalzaak 4Cats)1.23214%
4Voor een warm afscheid van uw geliefde huisdier (Dierencrematorium Heerhugowaard)1.20914%
5Wij zijn uw rouwvast! (Hakkenberg Uitvaartzorg)7588%
6Wij weten het veter (pop-up sneakerstore BijSMAAK)7088%
7Freeselijk goed werk, verdraaid leuke collega’s! (GAB metaal)5626%
8We Whisky you a Sherry Christmas (Drankdozijn.nl)4535%
9Niet bang voor een KAKastrofe! (Pampers luiers)3474%
10Wasmachinebestendig: op de maan en thuis (Tempo zakdoekjes)3013%
 Totaal8.987100%

Geen bewuste keuze

Marieke van der Zande, eigenaar van Tuut-tuut fietsverhuur, is dolblij met de winst. “Wat lollig dit, ik ben zo verrast!” Toen ze met haar fietsverhuur begon had een vriendin allerlei leuke leuzen bij elkaar verzameld, die ze in al hun enthousiasme op affiches zetten en in de winkel ophingen. “De huidige slogan hadden we voor de lol op onze T-shirts laten drukken. Toen mijn fietsverhuur op een gegeven moment naar dit grotere winkelpand ging, grapte een vriend dat ik deze slogan dan ook wel op de grote winkelruit kon plaatsen. Hij heeft toen spontaan een sticker besteld.” Met veel plezier kijkt Marieke terug op de verkiezing. “Ik was al helemaal verrast door de nominatie, ik wist helemaal niet dat deze verkiezing bestond. Die slogan is ook nooit een bewuste keuze geweest. Het is gewoon leuk gelopen.”

Enthousiaste reacties

Meedoen aan de Verkiezing van de Slechtste Slogan; hoe dubieus is zo’n titel? Genomineerden zijn doorgaans positief. De eigenaresse van GAB Metaal (Freeselijk goed werk, verdraaid leuke collega’s!) moet er hartelijk om lachen: “We zijn een draai- en freesbedrijf, dus deze woordspelingen liggen wel voor de hand.” Rijkers Naaimachines (Have a naai’s day!) is eveneens enthousiast: “Ik ben zeer vereerd met de nominatie. Deze slogan is zo fout dat ’ie weer goed is. Mensen zeggen dat ze vrolijk worden van deze slogan. Dat is toch leuk?”

Minder positief

Niet zo enthousiast waren de uitvaartondernemers. Volgens Dierencrematorium Heerhugowaard (Voor een warm afscheid van uw geliefde huisdier) is het in deze branche niet passend om reclame te maken. “Bovendien was de dubbele laag in de slogan niet zo bedoeld.” Ook de eigenaresse van rouwcentrum Hakkenberg (Wij zijn uw rouwvast) moest ‘even omschakelen’ bij het horen van de nominatie. “Wij bieden houvast aan families en zijn voor hen een baken van rust en stabiliteit in een periode van rouw. Dat komt terug in onze slogan, die we met zorg hebben gekozen met een reclamebureau.”

Geen windeieren

Het winnen of meedoen aan de “slechte” verkiezing legt de ondernemers overigens geen windeieren. Tijdens de verkiezing, maar ook daarna krijgen de bedrijven veel aandacht. Niet alleen van mensen uit de omgeving, maar ook landelijk dankzij de massale media-aandacht. Winnaar Tuut-tuut: “Ik werd ineens gebeld door journalisten van de krant en de radio. Mensen uit het dorp feliciteren me en er worden nu regelmatig selfies bij mijn winkel gemaakt.” Mede-initiatiefnemer van Slechte Slogans Tefke van Dijk: “De positieve aandacht voor onze genomineerden horen we vaker. Modezaak Jan de Cock bijvoorbeeld won negen jaar geleden de verkiezing met ‘It’s De Cock that makes the man’ en kreeg tijdens de verkiezing maar ook ver daarna klanten die speciaal voor de slogan naar zijn winkel kwamen.”

Onuitputtelijk

In de ruim twaalf jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn zo’n 2.500 slogans binnengekomen via e-mail en sociale media. Mensen komen ze in het dagelijks leven tegen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Elke ingestuurde slogan van een Nederlands of Nederlandstalig bedrijf wordt geplaatst op slechteslogans.nl. Mede-initiatiefnemer Christine Liebrecht: “De bron van slechte slogans lijkt onuitputtelijk. Ondanks dat Slechte Slogans al twaalf jaar bestaat, ontvangen we nog steeds tranentrekkende slogans. In positieve en in negatieve zin.”

Bekijk hier alle genomineerde slogans:

Eerdere jaarwinnaars

Spot je een ‘slechte’ slogan? Stuur ons een foto (via Twitter, Facebook of mail) en we plaatsen hem op de site slechteslogans.nl.