De juryleden van 2021 stellen zich hieronder graag voor:
Beroep: Content Manager
Waarom ben je jurylid geworden? Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in alles wat met taal en tekst te maken heeft. Ook hou ik van een goede woordspeling en creatieve taalvondsten. Daarnaast vond ik de winnende slogan van 2012 juist leuk. Tijd voor de komst van een jury dus en daarin nam ik graag plaats.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Sowieso vind ik taal- en spelfouten altijd heel gênant en ik knap af op lange, onduidelijke slogans waarvan je denkt ‘wát zeggen ze nou?’. Een slogan moet kort en krachtig zijn. Ook vind ik woordspelingen met een negatieve lading, zoals ‘Meat your partner’ altijd slecht. Je probeert je product juist aan te prijzen, dan is een negatieve associatie toch het laatste wat je wil?! Hetzelfde gebeurt met een slogan als ‘Zweten is fijn… Alleen als het je eigen druppels zijn..!’ Ieh!
___________________________________________________________
Waarom ben je jurylid geworden? Ik erger mij vaak aan slecht en slordig taalgebruik en ik zie de verkiezing van de slechtste slogan als een mogelijkheid om daar wat tegen te doen.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik kan slogans om uiteenlopende redenen slecht vinden, maar vooral voor de hand liggende en slechte woordspelingen of gebruik van diverse talen door elkaar maken slogans al snel niet te pruimen.
__________________________________________________________
Woonplaats: Breda
Beroep: Hesjes-Magnaat
Waarom ben je jurylid geworden? Ik ben eigenaar van – in alle bescheidenheid – de grootste verzameling slechte slogans op busjes (2200 slogans).
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als ie goed bedoeld is!
___________________________________________________________
Woonplaats: Hengelo
Beroep: Freelance journalist & tekstspecialist
Waarom ben je jurylid geworden? Het is een tik van me om teksten te lezen en te kijken of ze overkomen zoals ze bedoeld waren. En zelf tik ik ook nog wel eens wat woordjes achter elkaar. Regelmatig stuitte ik op slogans en kreten die in mijn ogen niet klopten. Die zond ik dan braaf in naar Slechte Slogans. Als ‘frequent flyer’ vroeg Tefke met toen om dan ook maar in de jury plaats te nemen. Graag!
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik vind dat een slogan vooral taalkundig moet kloppen. Zelf houd ik erg van woordspelingen, maar ik merk (en begrijp) dat anderen dat minder hebben. Een slechte slogan is in mijn ogen vooral een gevoel. Dan heb ik iets van: ‘Hier klopt iets niet’. Oh ja, en standaardslogans als Uw partner in…, daar gruw ik van.
___________________________________________________________
Woonplaats: Molenhoek
Beroep: Universitair Hoofddocent Internationale Bedrijfscommunicatie
Waarom ben je jurylid geworden? Als docent Internationale Bedrijfscommunicatie heb ik samen met mijn studenten al heel wat slogans vertaald en ontworpen. Mijn ervaring is dat zowel het vertalen uit een andere taal als het ontwerpen van een pakkende slogan in een vreemde taal bijna ondoenlijk is vanwege culturele en zeker ook talige subtiliteiten die zeer zeer gevoelig kunnen liggen in de reclame.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als een slogan echt ordinair is (tieten, lullen enzovoort) of té flauw is à la ‘Niemand is beter dan X, behalve X’.
___________________________________________________________
Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Tekstschrijver
Waarom ben je jurylid geworden? Als tekstschrijver ben ik de hele dag met taal bezig. Slogans afkraken is een stuk makkelijker dan ze zelf bedenken, vandaar.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik ben een groot liefhebber van middenstandspoëzie. Geen copywriter kan op tegen een lekker kneuterige, net niet rijmende slagzin die je in het hart raakt. Heel erg vind ik daarentegen die geforceerde woordspelingen waar dure reclamebureaus mee op de proppen durven te komen. ‘Ongekoe-ld lekker’, probeer dat eens tien keer achter elkaar uit je strot te krijgen. Brr!
___________________________________________________________
Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Web/social media redacteur en -adviseur en muziekrecensent
Waarom ben je jurylid geworden? Met taal heb ik heel veel; niet alleen met de Nederlandse maar ook de Engelse (ja, ik ben Anglofiel). Ik heb de lerarenopleiding Nederlands gedaan, maar ben voor zover ik me kan herinneren altijd al bezig geweest met taal en communicatie, wat werkt en vooral wat niet werkt, wat goede teksten zijn en welke slecht. Ik ben erg gevoelig voor taal, slechte taal werkt op mijn zenuwen. Door jurylid te zijn hoop ik die slechtheid enigszins uit te kunnen bannen.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Grappig bedoelde woordspelingen die dat zelden zijn, krom rijm en het gebruik van Nederlands en Engels door elkaar… een goede slogan bedenken is een vak. En helaas beheerst niet iedereen dat.
___________________________________________________________
Waarom ben je jurylid geworden? Alles wat met taal te maken heeft fascineert en inspireert me. Bovendien vind ik het verfrissend om weer eens aan de andere kant van een jurytafel te zitten.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Taalfouten, enorm gekunstelde zinsconstructies, vergezochte woordgrappen en smakeloze, erotisch getinte slogans vind ik zonder uitzondering niet te verteren.
___________________________________________________________
Naam: Merel van Goch
Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Universitair docent Liberal Arts & Sciences, doet onderzoek naar creativiteit van studenten
Waarom ben je jurylid geworden? Ik let altijd wel op taal ‘in de openbare ruimte’ en heb daar dan een mening over. Ik heb een tijdje een column gehad waarin ik opmerkelijke, grappige of interessante dingen besprak.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als het te vergezocht is. Of als duidelijk is dat iemand er te hard zijn best op heeft gedaan. Ik heb liever ‘natuurlijke’ woordgrappen. Voor mijn promotieonderzoek nam ik taaltaakjes af bij kleuters en die hadden soms echt heel goede grappen. Geweldig! Dat vind ik veel leuker dan een grap of slogan waar een heel marketingteam over na heeft gedacht. Het laat ook meteen de kracht van taal zien denk ik, dat je met taal emoties kunt uitlokken, zowel positief (lach) als negatief (ergernis). Als het taaltechnisch niet klopt, scoor je bij mij ook hoog in ‘slecht’. Als er twee zinnen voor nodig zijn om een slechte rijm te maken, of als woorden omgewisseld worden.
___________________________________________________________
Waarom ben je jurylid geworden? Als klein jongetje verzon ik al slogans voor allerlei prijsvragen en vulde mijn zakgeld aan met het verkopen van de gewonnen stofzuigers, naaimachines en fitness-apparaten. Uiteindelijk heb ik er (deels) mijn werk van gemaakt. Volgens mij is er niets leukers en moeilijker dan in een paar woorden zeggen waar het om draait.
Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Het te voor de hand liggende woordgrapje. Of juist die heel lastige, die alleen de copywriter nog snapt. De slogan waar je een talenknobbel voor moet hebben, of juist helemaal niet, omdat er niets van klopt. Maar ook bij slogans geldt: geniaal en gek liggen heel dicht bij elkaar.