Marieke van der Zande: ‘Veel mensen vonden dat er slechtere slogans waren’

Het Hollandse weer na storm Henk nodigt niet echt uit voor een fietstochtje naar het Castricumse strand, maar toch opent eigenaresse Marieke van der Zande (31) stralend de deur van Tuut-Tuut fietsverhuur. Klaar om de felbegeerde Blauwe Tegel in ontvangst te nemen. Ze is maar wat trots op de titel Slechtste Slogan van 2023 voor haar leus ‘Put the fun between your legs’. “Ik heb extra truien en shirts met de slogan laten bedrukken.”

De winst kwam voor haar als een verrassing. Natuurlijk, ze had haar best gedaan om stemmen te werven met een oproep op Facebook. En ja, onder de fans verlootte ze vier truien met de prijswinnende slogan. Maar toch. “Veel mensen vonden dat er slechtere slogans waren genomineerd dan de mijne. Ze noemden vooral de slogan van het dierencrematorium (‘Voor een warm afscheid van uw huisdier’, red.). Ik vind het echt leuk dat zoveel mensen op mij gestemd hebben. Mensen uit het dorp zijn ook hartstikke trots. Het is toch leuk als Castricum zo in het nieuws komt.”

Tring-tring

Oorspronkelijk wilde Marieke scooters verhuren, vandaar de naam Tuut-tuut. “Fietsen verhuren liep echter beter. Achteraf had ik de zaak beter Tring-tring kunnen noemen”, zegt ze lachend. Ze begon vijf jaar geleden in een caravan met twintig gewone fietsen en vier elektrische. Inmiddels heeft ze zo’n 150 fietsen van allerlei pluimage: gewone fietsen, elektrische, tandems, bakfietsen, kinderfietsen, en fietskarretjes voor honden. Vooral in de zomermaanden is het druk in de zaak. “Dan werk ik zeven dagen per week en kunnen mensen tot tien uur ’s avonds de fiets terugbrengen. Ik ben dan nog zeker twee uur bezig om alle fietsen binnen te zetten en in orde te maken voor de volgende dag.” Ze doet het werk met veel plezier. “Het is hard werken, maar je maakt een hoop mee. Mensen van over de hele wereld komen een fiets huren. Vanaf hier kun je prachtig door de duinen en naar het strand fietsen.”

Vintage Tut

Omdat het ’s winters geen storm loopt met de fietsverhuur, benut de creatieve ondernemer het pand ook op andere manieren. “In coronatijd verkocht ik skeelers. Dat liep als een tierelier.” Deze winter heeft ze een deel van de ruimte ingericht als ‘Vintage Tut’ met vintage kleding en spullen – een van haar andere liefdes. “Ik ben opgeleid om kleding te maken en ontwerpen en heb een aantal jaren kostuums gemaakt voor de musicalbranche. Dat was ook heel leuk werk.” Op tafel liggen twee exemplaren van het Noord-Hollands dagblad. Marieke staat met een grote foto op de voorpagina. “Mijn oma was zo trots, dat ze me een geplastificeerde versie van de voorpagina heeft gegeven.”

Tuut-tuut-muts

Tussen de tweedehandskleding en schoenen prijkt ook haar merchandise. Op truien en shirts heeft ze haar slogan laten drukken. Die bleek te lang voor een muts en daarom staat daarop enkel de bedrijfsnaam Tuut-tuut. Spontaan geeft Marieke een Tuut-tuut-muts mee. Lachend: “De verkiezing heeft me gratis publiciteit opgeleverd, maar inmiddels heb ik zoveel merchandise weggegeven dat het me allemaal ook wel wat heeft gekost.”

Winkelruit

Het pand ligt vlakbij het station en het centrum, met een mooie grote winkelruit waar de prijswinnende slogan op prijkt. “Het blijft grappig hoe dit is gelopen”, vertelt ze. “Toen ik met de fietsverhuur begon, had een vriendin allerlei leuke leuzen verzameld. We hebben die op affiches gezet en in de winkel opgehangen. De slogan die nu op de ruit staat, hadden we voor de lol op onze T-shirts laten drukken. Toen de fietsverhuur van een zeecontainer naar dit grotere winkelpand ging, grapte een vriend dat ik deze slogan dan op de grote winkelruit kon plaatsen. Hij heeft spontaan een sticker besteld.” De slogan blijft de komende tijd zeker op haar winkelruit staan, verzekert ze. “Wie weet herkennen mensen ’m als het fietsseizoen weer begint. Dat zou mooi zijn.”

Winnaars onder elkaar

Marieke vindt het ‘vet leuk’ dat mensen langskomen om een foto te maken bij de slogan. “Zelfs de winnaar van vorig jaar is langsgekomen (bekkenfysiotherapeut Ineke de Gee van ‘Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt’, red.). Ze woont blijkbaar in Castricum en vond het hartstikke leuk dat ik haar dit jaar opvolg met de titel Slechtste Slogan. Mijn slogan past misschien ook wel bij haar werk, of dat van een gynaecoloog. Het zou lachen zijn als zij een van mijn truien zouden dragen, haha.”

Vele felicitaties

Ook via de media feliciteren een aantal voormalige winnaars Marieke met de prijs. In Hart van Nederland waren kapper Timo Smit (winnaar 2018 met ‘We doen wel vrouwen maar knippen ze niet’) en aannemer Leon Braak te zien (winnaar 2014 met ‘Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen-Noord’). Op Facebook schrijft Ramon Ligthart (winnaar 2017): ‘Gefeliciteerd namens Van kop tot kont, worst in de mond 👍’. Ook Benny van Es (winnaar 2021 met ‘Mijn ballen wegen 130 gram!!!’) schrijft: ‘Geniet ervan, dit maak je over het algemeen 1 keer mee.’ Rake woorden, maar Mariekes andere winkelruit is nog leeg en biedt ruimte voor een andere slogan, knipoogt ze. “Misschien dat we daar een andere leuke slogan op gaan zetten. Wie weet worden we opgemerkt voor de volgende verkiezing.”