De verkiezingen van slechte slogans worden georganiseerd door platform Slechte Slogans. Voor de jaarverkiezing van Neerlands slechtste bedrijfs- en reclameslogans maakt een tienkoppige jury een selectie van de slogans die zijn ingezonden op de website slechteslogans.nl. Daarna kan iedereen een stem uitbrengen. Naast de jaarverkiezing zijn er ook specials als de verkiezing van de slechtste politieke verkiezingsslogan.
Meer weten over de verkiezingen van slechte slogans? Neem contact op via info@sloganverkiezing.nl.
Initiatiefnemers van Slechte Slogans zijn Christine Liebrecht (l) en Tefke van Dijk (r). Zij doen allebei ‘iets met taal’ en zijn onder meer hoofdredacteur en bladcoördinator bij Tekstblad, het tijdschrift dat dieper ingaat op tekst, taal en communicatie.
Christine Liebrecht is universitair docent Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University. Haar roots liggen in de Letteren: in Nijmegen studeerde ze Nederlands en Communicatie- en Informatiewetenschappen. In 2015 promoveerde Christine op een onderzoek over krachtig taalgebruik in uiteenlopende boodschappen. Zowel in haar onderwijs als haar onderzoek richt Christine zich op het snijvlak van taalbeheersing en communicatiewetenschap: de effectiviteit van een boodschap wordt immers niet bepaald door wat er wordt gecommuniceerd, maar zeker ook hoe. Onder de naam c.comm is Christine freelance tekstschrijver en communicatieadviseur.
“Slechte slogans is voor mij ontstaan uit pure nieuwsgierigheid naar wat voor slogans mensen stom vinden. Of zijn ze juist briljant?”
Tefke van Dijk is zelfstandig redacteur, journalist en tekstschrijver bij De Schrijfzolder. Haar roots liggen in de communicatie: in Nijmegen studeerde ze Communicatiewetenschap, in Rotterdam Vormgeving & communicatie. Als freelance schrijver is Tefke dagelijks met taal bezig en schrijft onder meer artikelen en (web)teksten over onderwijs, onderzoek, zorg & welzijn, gezondheid, ondernemen en duurzaamheid voor diverse opdrachtgevers. Ook analyseerde ze boodschappenbriefjes voor Volkskrant Magazine.
“Ik vind het lastig te zeggen wanneer een slogan ‘slecht’ is omdat het duidelijk een kwestie van smaak is. Sommigen zijn echt tenenkrommend, maar de meesten zijn vooral creatief gevonden.”