Jury

De juryleden van 2024 stellen zich hieronder graag voor:

Naam: Audrey Theunissen (juryvoorzitter)
Woonplaats: Roermond
Beroep: Content Manager


Waarom ben je jurylid geworden? 
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in alles wat met taal en tekst te maken heeft. Ook hou ik van een goede woordspeling en creatieve taalvondsten. Daarnaast vond ik de winnende slogan van 2012 juist leuk. Tijd voor de komst van een jury dus en daarin nam ik graag plaats.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Sowieso vind ik taal- en spelfouten altijd heel gênant en ik knap af op lange, onduidelijke slogans waarvan je denkt ‘wát zeggen ze nou?’. Een slogan moet kort en krachtig zijn. Ook vind ik woordspelingen met een negatieve lading, zoals ‘Meat your partner’ altijd slecht. Je probeert je product juist aan te prijzen, dan is een negatieve associatie toch het laatste wat je wil?! Hetzelfde gebeurt met een slogan als ‘Zweten is fijn… Alleen als het je eigen druppels zijn..!’ Ieh!

___________________________________________________________

Peter Zunneberg

Naam: Peter Zunneberg
Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Zelfstandig tekstschrijver/journalist


Waarom ben je jurylid geworden?
Ik erger mij vaak aan slecht en slordig taalgebruik en ik zie de verkiezing van de slechtste slogan als een mogelijkheid om daar wat tegen te doen.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik kan slogans om uiteenlopende redenen slecht vinden, maar vooral voor de hand liggende en slechte woordspelingen of gebruik van diverse talen door elkaar maken slogans al snel niet te pruimen.

__________________________________________________________

Naam: Henk van de Scher
Woonplaats: Breda
Beroep: Hesjes-Magnaat


Waarom ben je jurylid geworden?
 Ik ben eigenaar van – in alle bescheidenheid – de grootste verzameling slechte slogans op busjes (2200 slogans).

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als ie goed bedoeld is!

___________________________________________________________

Naam: Johan Koning
Woonplaats: Hengelo
Beroep: Freelance journalist & tekstspecialist


Waarom ben je jurylid geworden? 
Het is een tik van me om teksten te lezen en te kijken of ze overkomen zoals ze bedoeld waren. En zelf tik ik ook nog wel eens wat woordjes achter elkaar. Regelmatig stuitte ik op slogans en kreten die in mijn ogen niet klopten. Die zond ik dan braaf in naar Slechte Slogans. Als ‘frequent flyer’ vroeg Tefke met toen om dan ook maar in de jury plaats te nemen. Graag!

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik vind dat een slogan vooral taalkundig moet kloppen. Zelf houd ik erg van woordspelingen, maar ik merk (en begrijp) dat anderen dat minder hebben. Een slechte slogan is in mijn ogen vooral een gevoel. Dan heb ik iets van: ‘Hier klopt iets niet’. Oh ja, en standaardslogans als Uw partner in…, daar gruw ik van.

___________________________________________________________

Naam: Marianne Starren
Woonplaats: Molenhoek
Beroep: Universitair Hoofddocent Internationale Bedrijfscommunicatie


Waarom ben je jurylid geworden?
Als docent Internationale Bedrijfscommunicatie heb ik samen met mijn studenten al heel wat slogans vertaald en ontworpen.  Mijn ervaring is dat zowel het vertalen uit een andere taal als het ontwerpen van een pakkende slogan in een vreemde taal bijna ondoenlijk is vanwege culturele en zeker ook talige subtiliteiten die zeer zeer gevoelig kunnen liggen in de reclame.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als een slogan echt ordinair is (tieten, lullen enzovoort) of té flauw is à la ‘Niemand is beter dan X, behalve X’.

___________________________________________________________

Naam: Martijn Vet
Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Tekstschrijver


Waarom ben je jurylid geworden?
 Als tekstschrijver ben ik de hele dag met taal bezig. Slogans afkraken is een stuk makkelijker dan ze zelf bedenken, vandaar.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik ben een groot liefhebber van middenstandspoëzie. Geen copywriter kan op tegen een lekker kneuterige, net niet rijmende slagzin die je in het hart raakt. Heel erg vind ik daarentegen die geforceerde woordspelingen waar dure reclamebureaus mee op de proppen durven te komen. ‘Ongekoe-ld lekker’, probeer dat eens tien keer achter elkaar uit je strot te krijgen. Brr!

___________________________________________________________

Naam: Vincent ter Beek
Woonplaats: Arnhem
Beroep: Journalist


Waarom ben je jurylid geworden? 
Slechte Slogans is een initiatief dat ik al volg sinds het begin in 2012. Het is telkens weer verbazingwekkend hoeveel trouvailles er zijn in de Nederlandse taal en ik draag graag mijn steentje bij om de mooiste vondsten uit te lichten…

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Slecht is heel subjectief, denk ik. Denk maar aan muziek die als “fout” wordt betiteld – tegelijkertijd vinden mensen het prachtig om naar een uur foute muziek te luisteren of erop los te gaan op de dansvloer. ’t Is niet anders met taal. Soms is iets zó krom dat het eigenlijk origineel is – of ‘t slaat echt helemaal nergens op, zo erg dat je een gniffelmomentje hebt. Kortom, hoe slechter, hoe beter!

___________________________________________________________

Naam: Christien Romp
Woonplaats: Velp (Gld.)
Beroep: Tekstschrijver & redacteur


Waarom ben je jurylid geworden?
Alles wat met taal te maken heeft fascineert en inspireert me. Bovendien vind ik het verfrissend om weer eens aan de andere kant van een jurytafel te zitten.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Taalfouten, enorm gekunstelde zinsconstructies, vergezochte woordgrappen en smakeloze, erotisch getinte slogans vind ik zonder uitzondering niet te verteren.

___________________________________________________________

Naam: Merel van Goch
Woonplaats: Nijmegen
Beroep: Universitair docent Liberal Arts & Sciences, doet onderzoek naar creativiteit van studenten


Waarom ben je jurylid geworden?
Ik let altijd wel op taal ‘in de openbare ruimte’ en heb daar dan een mening over. Ik heb een tijdje een column gehad waarin ik opmerkelijke, grappige of interessante dingen besprak.

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Als het te vergezocht is. Of als duidelijk is dat iemand er te hard zijn best op heeft gedaan. Ik heb liever ‘natuurlijke’ woordgrappen. Voor mijn promotieonderzoek nam ik taaltaakjes af bij kleuters en die hadden soms echt heel goede grappen. Geweldig! Dat vind ik veel leuker dan een grap of slogan waar een heel marketingteam over na heeft gedacht. Het laat ook meteen de kracht van taal zien denk ik, dat je met taal emoties kunt uitlokken, zowel positief (lach) als negatief (ergernis). Als het taaltechnisch niet klopt, scoor je bij mij ook hoog in ‘slecht’. Als er twee zinnen voor nodig zijn om een slechte rijm te maken, of als woorden omgewisseld worden.

___________________________________________________________

Naam: Jan Demol
Woonplaats: Lint (België)
Beroep: Programmamedewerker Radio1.be (Nieuwe Feiten)


Waarom ben je jurylid geworden?
Op dit moment zou ik zeggen: omdat ik vlijtig en plichtsbewust ben. In een jury van een verkiezing van de slechtste Nederlandstalige slogan hoort in dit tijdsgewricht van diversiteit en inclusiviteit toch minstens één oude witte man die niét in Nederland woont? En ook wel uit rancune. Omdat Leiden destijds mijn inzending voor een nieuwe stadsslogan niet gekozen heeft. (Die luidde – u raadt het al – ‘Het leven is Leiden’). Binnenkort vindt u hier een nieuw, verbeterd antwoord! Met nog meer inhoud!!!

Wanneer vind je een slogan ‘slecht’? Ik praat me hier misschien uit de markt, maar dat vind ik dus een ontieglijk moeilijke vraag. Vooral omdat ‘slecht’ hier ‘entre parenthèses’ staat. Wat ik wel kwijt kan, is dat ik heel moe word van dat voortdurend streven naar stijl- en smaakvolle excellentie. Om een beetje in mijn kracht te kunnen blijven omarm ik ‘slechte smaak’. ‘Slecht’ is ook een krachtig middel om conventies uit te dagen en nieuwe perspectieven te verkennen. ‘Slecht’ werkt bevrijdend. Het dwingt ons om voorbij de gebruikelijke normen te kijken en op zoek te gaan naar het onverwachte. Creatieve missers zijn een bron van inspiratie en vermaak. Bovendien zijn al die voortreffelijke creaties die een mens de godganse dag moet aanhoren en aanschouwen zeer ontmoedigend. Een ‘slechte’ slogan is zalf voor de zelftwijfelende ziel. “Ik weet zeker dat ik dat veel beter zou kunnen, als ik het zelf zou proberen”, zoiets.