Don Schröder: ‘Zo’n slogan bedenken is natuurlijk geen rocket science’

Onderweg naar de prijswinnende kapperszaak speuren we de straat af naar het kenmerkende krijtbord met daarop de slogan Zit je haircut. Het bord staat deze dag echter niet op de stoep, maar in de kapperszaak. Vanwege de wind, vertelt barber Don Schröder bij binnenkomst.

Selfies bij het beroemde krijtbord

De afgelopen maanden was het bord een ware trekpleister. Scholieren en studenten maakten selfies, journalisten liepen de deur plat en klanten (en niet-klanten) stuurden hartverwarmende mails naar de winnaar van de Slechtste Slogan Verkiezing 2016. Nu de wind rondom de verkiezing is gaan liggen – hoewel klanten het er volgens de kapper nog steeds over hebben – is het tijd om de beroemde Blauwe Tegel uit te reiken.

Loodzware stoeptegel

Nog tijdens de verkiezing ontvingen we een mailtje van Tegeldruk.nl met de vraag hoe we tegenover het idee staan dat zij de winnende slogan op een „Delftsblauwe tegel” drukken. We zijn getriggerd en na wat contact over en weer besluiten we op het aanbod in te gaan. Aangezien we dit jaar ons eerste jubileum vieren van 5 jaar sloganverkiezingen, willen we uitpakken met een bijzondere, extra grote Blauwe Tegel: een stoeptegel. Daar hebben we een dag voor de uitreiking al snel spijt van. Het ding is loodzwaar! Hoe gaan we deze 10-kilo-zware steen naar Utrecht vervoeren, met de trein? Uiteindelijk lukt het met een flinke backpack, en een pijnlijke rug. Eenmaal binnen bij Local Heroes zien we meteen dat het een rake keuze was: een stoeptegel past perfect bij het stoere interieur van de hairshop!

Mannen met baarden

Hairshop Local Heroes heeft een stoere, industriële uitstraling met een zwart-wit geblokte vloer, een flipperkast als kassabank, lp-covers en posters aan de muur en nóg meer sierlijk beschreven krijtborden. In tegenstelling tot de meeste barbershops, zijn mannen én vrouwen welkom in de Utrechtse zaak. Hebben wij even geluk. Maar wil je door Don himself geknipt worden, dan hebben vrouwen pech. “Gezeur moet ik niet in mijn kappersstoel, ik knip liever mannen”, grapt hij. Ook kunnen mannen terecht voor een echte hot towel shave en een baardtrim. “Mannen onder elkaar”, aldus de website. We spotten mannen met baarden en grote ringen in hun oor en meiden met stoere kapsels en opvallende haarkleuren.

Geen rocket science

Over de slogan zelf is afgelopen maanden alles al gezegd. Járen geleden kwam Don als leverancier van kappersproducten regelmatig bij een kapper in Roermond die de slogan Zit je haircut voerde. “Maar die was er inmiddels al wel klaar mee”, vertelt Don. “Hij vond het dan ook prima dat ik de leus op mijn krijtbord zette toen ik drie jaar geleden deze kapperszaak overnam. En let’s face it, zo’n slogan bedenken is natuurlijk ook geen rocket science.” Aangezien hij de slagzin verder ook niet prominent gebruikt in zijn promotie – ‘we nemen er niet de telefoon mee op’ – en hij hem niet zelf heeft bedacht, had hij de prijs voor de slechtste slogan eerder aan de nummer 2 van de verkiezing gegund. “Your shit is my food van de Haagse loodgieter, díe is pas origineel.”

Brief van de burgemeester

Wel nieuwswaardig is de brief van de Utrechtse burgemeester Jan van Zanen die de sloganwinnaar daags na de verkiezing kreeg. “Komt niet vaak voor dat ik als burgemeester van Utrecht een ondernemer mag feliciteren met het behalen van de titel ‘Slechtste slogan van het jaar’”, is te lezen. Hij schrijft dat hij de ondernemer de grotere naamsbekendheid en wellicht hogere omzet van harte gunt en wenst Don en zijn collega’s nog veel succes. Een knipbeurt zit er voor de burgervader waarschijnlijk niet in: “Heb een vaste kapper die me dusdanig knipt dat ik uw slogan niet snel zal bezigen. Mocht dat ooit wel het geval zijn, kom ik graag een keer langs.”

Jubileum stoeptegel

Kapper Don heeft geluk dat uitgerekend hij de vijfde sloganverkiezing won. Vanwege dit jubileum ontvangt hij geen truttig Delftsblauw tegeltje maar een heuse stoeptegel met daarop de slogan. Het is immers maar de vraag of hij het kitscherige wandtegeltje een plaats zou geven in de hippe kapperszaak, een stoere stoeptegel past daar beter bij. “Ik zet hem ergens in de zaak of leg hem buiten in het trottoir. Hier gaan we wat leuks mee doen.” Gezien zijn goede connecties met de burgemeester, zal dat vast geen probleem zijn.