Workshop ‘Slechte’ slogans

 

Zelf slogans bedenken? Dat is nog niet zo eenvoudig. Een reclame- of bedrijfsslogan is vaak net zo makkelijk ‘tenenkrommend slecht’ als ‘stiekem best leuk’. Met een ‘slechte’ slogan kun je zoveel free publicity krijgen (is onze ervaring) dat het de vraag is of hij wel zo slecht is. Wat maakt een slogan slecht of goed? Wij geven handvatten voor het bedenken van creatieve slagzinnen.

Kort en krachtig

Bij korte en krachtige teksten die moeten opvallen, prikkelen en ‘blijven hangen’, kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van:

  • Simpele rijm
  • Woordgrappen
  • Nieuwe woorden

Theorie en praktijk

In onze interactieve workshop laten we tal van voorbeelden zien. Ook vertellen we over de werking van slogans, waarbij we praktische en theoretische inzichten met elkaar combineren. In de workshop gaan de deelnemers ook zelf aan de slag om pakkende korte teksten te verzinnen, zoals een slogan of een reclameleus.

Vrij brainstormen

Door samen met collega’s in een informele setting te brainstormen over de woorden die jouw bedrijf, product, dienst of afdeling typeren, krijg je meer inzicht in het onderscheidend vermogen van waarden, missie en visie. Dit lukt soms beter als je ‘alle kanten op te mag gaan’, ‘alles mag roepen’ en creatief aan de slag gaat met ‘slechte’ slogans.

Interesse? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Over de workshopleiders

Christine Liebrecht is universitair docent Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, en freelance tekstschrijver en communicatieadviseur.

Tefke van Dijk studeerde Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit en werkt nu als freelance journalist, tekstschrijver en redacteur bij De Schrijfzolder.

In 2017 verscheen hun bloemlezing van slechte slogans in het boek ‘Ik verf tot ik sterf’.